Z kilkumiesięcznym opóźnieniem, ale jednak: gdańscy urzędnicy w końcu przedstawią projekt uchwały krajobrazowej, która ma zlikwidować reklamowy chaos w mieście. Dokument miał być gotowy do końca czerwca ubiegłego roku. Ale Gdański Zarząd Dróg i Zieleni informuje, że dopiero teraz dobiega końca jego opracowywanie. I zaprasza mieszkańców do zapoznania się z projektem.
Uchwała krajobrazowa w Gdańsku. Głos w ankiecie zabrało 5,5 tys. osób
- Już 6 i 8 lutego odbędą się prezentacje projektu uchwały krajobrazowej połączone z panelem dyskusyjnym i debatą publiczną. Zaproszeni są wszyscy mieszkańcy miasta - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik GZDiZ. - Opinia mieszkańców i przedsiębiorców na temat nowych przepisów jest dla nas bardzo cenna.
W poniedziałek, 6 lutego o godz. 17, odbędzie się panel dyskusyjny, a w środę 8 lutego o godz. 17 debata publiczna. Obydwa wydarzenia zaplanowano w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Dworze Bractwa św. Jerzego na ul. Wełniarskiej 7 (przy Złotej Bramie).
Podczas pierwszego spotkania zaprezentowany zostanie projekt uchwały.
- Po tym odbędzie się panel dyskusyjny, w którym wezmą udział m.in. przedstawiciele branży reklamowej, środowiska naukowego i organizacji pozarządowych. Publiczność będzie mogła zadawać pytania. Drugie spotkanie będzie miało charakter dyskusji publicznej z pytaniami- mówi Kaczmarek.
Nowe przepisy zakładają m.in. podział miasta na sektory i stworzenie szczegółowych przepisów lokowania reklam w zależności od dzielnicy, jej charakteru i sposobu zabudowy. Będą też zapisy mówiące o ograniczeniu liczby szyldów, czy wykluczeniu reklam z zabytkowych budynków, czy ograniczeniu jaskrawości i iluminacji reklam.
Dlaczego to wszystko tak długo trwa?
- Prace nad sporządzeniem uchwały krajobrazowej zakończyły się we wrześniu 2016 r. Następnie trwały wewnętrzne uzgodnienia projektu pomiędzy poszczególnymi jednostkami miejskimi, a także wprowadzane były zmiany wynikające z napływających uwag- mówi Dariusz Słodkowski, p.o. kierownika Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w GZDiZ. - 6 lutego planowana jest publikacja projektu uchwały oraz przeprowadzenie drugiego etapu konsultacji. Po ich zakończeniu projekt uchwały skierowany zostanie do organów opiniujących i uzgadniających. Planujemy, że na sesję Rady Miasta trafi to w czerwcu tego roku - dodaje Słodkowski.
W drugiej połowie tego roku także w Gdyni spodziewać można się wprowadzenia nowych, bardziej restrykcyjnych przepisów, dotyczących m.in. umieszczania reklam w przestrzeni publicznej i grodzenia osiedli mieszkaniowych. Stosowne regulacje zaproponują eksperci z powołanego w pierwszej połowie 2016 r. zespołu ds. ochrony krajobrazu. Następnie będą musieli jeszcze zaaprobować je w formie uchwały radni miasta. - Wszyscy zdają sobie sprawę z potrzeby zmian, których celem jest poprawa jakości przestrzeni publicznej - podkreśla Jacek Piątek, plastyk miasta.
Prace zespołu roboczego ds. ochrony krajobrazu zmierzają powoli do końca i mają na celu przede wszystkim kompleksowe uregulowanie umieszczania na terenie miasta reklam i tzw. mebli miejskich - chodzi m.in. o to, aby wielkoformatowymi nośnikami nie były zasłaniane ciekawe architektonicznie budynki.
Co więcej, w najbardziej atrakcyjnych, zabytkowych obszarach Gdyni, jak Śródmieście, czy Orłowo, wprowadzony zostanie prawdopodobnie całkowity zakaz umieszczania reklam.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?