Robotnicy od 7 marca są już na placu budowy. Przed wakacjami cała trasa o długości 1,5 km ma być gotowa. Będzie wiodła od ul. Piłsudskiego do podmurówki przy budynkach Akademii Morskiej. Rowerzyści pojadą szeroką na 3,5 m ścieżką z nawierzchni bitumicznej na długości 1,5 km. Komfort podróży mają zapewnić miejsca postojowe i stojaki dla rowerów. Spokojni mogą być piesi. Dla nich przewidziano obok ścieżki specjalny chodnik.
Ze ścieżki wyłączony zostanie jednak 40 metrowy odcinek należący do uczelni.
- Wciąż trwają negocjacje w sprawie wykupu tej części od Akademii Marynarki Wojennej. Na razie w tym miejscu będzie się musiała kończyć. Wykonawcą jest firma Gravel z Gdańska. Wszystko powinno być gotowe przed wakacjami - opowiada Joanna Grajter, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Gdyni.
Koszt całej inwestycji to blisko 861 tys. zł. W całości pokryty zostanie z budżetu miasta. Turyści i mieszkańcy od wielu lat zadają sobie jednak pytanie, co z częścią spacerową?
Łódź rozbiła się o Bulwar Nadmorski
- Ja proponuję jeszcze zmienić nawierzchnię na kostkę brukową albo na czerwony bądź niebieski asfalt. Dodatkowo mur wygląda naprawdę okropnie. Czy nie można z tym nic zrobić? - dopytuje się pan Marek, jeden z naszych czytelników.
Na pewno nie dojdzie do remontu falochronu.
- Z naszego punktu widzenia nie wymaga on prac konserwacyjnych, dlatego nie zamierzamy nic w tej sprawie robić. Jeśli chodzi o nawierzchnię należy ona do miasta - deklaruje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
Remont był zapowiadany już w marcu 2008 roku. W ciągu kilku tygodni miały pojawić się ekspertyzy dotyczące typu nawierzchni, która powinna zostać położona w miejsce dotychczasowej. Inwestycja, mimo, że ta część bulwaru należy do miasta, musi być realizowana w ścisłej współpracy z Urzędem Morskim. Sprawa jednak ucichła, a wymienione zostały jedynie ławki i kosze na śmieci.
Problemy z nową ścieżką rowerową wzdłuż Bulwaru
Tadeusz Szemiot z Platformy Obywatelskiej przekonuje, że opozycja już od dawna zabiega o to, by część reprezentacyjna Gdyni została zagospodarowana.
- Powinny zostać inaczej ustalone priorytety inwestycyjne. Wnosiliśmy na jednej z debat budżetowych, by zostały przeznaczone środki na stworzenie koncepcji Bulwaru Nadmorskiego, ale większość w radzie nie poparła tego pomysłu. Dobrze, że chociaż powstaje ta ścieżka rowerowa, choć to jednak wciąż za mało - zaznacza radny PO.
Kapitalny remont Bulwaru Nadmorskiego nie jest przewidziany w najbliższym czasie. Jeśli miasto otrzyma dofinansowanie unijne zlikwidowane zostaną przepompownia ścieków oraz toalety w pobliżu parkingu.
- Na jej miejsce planujemy wybudowanie nowej. Wymienione mają zostać też kanały deszczowe wzdłuż ul. Piłsudskiego od ul. Bema i później odtworzenie tam nawierzchni. Wszystko zależy jednak od tego czy otrzymamy pieniądze z UE - wyjaśnia Monika Grocholewska z Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni. - Na razie nie mamy planów, by remontować nawierzchnię - dodaje.
Historia Bulwaru Nadmorskiego im. F. Nowowiejskiego sięga lat międzywojennych. W latach 20. ubiegłego wieku dla wygody spacerowiczów zbudowano wzdłuż nabrzeża piaszczystą ścieżkę na małym nasypie. Lata 30. i roboty publiczne dały początek promenadzie w dzisiejszym kształcie. Zatrudnieni do prac bezrobotni wzmocnili stok Kamiennej Góry, posadzili drzewa i zbudowali schody. W połowie lat 30. powstała pierwsza opaska betonowa, wysoka na 80 cm. Między nią a zboczem Kamiennej Góry ciągnęła się żwirowa ścieżka, szeroka na kilka metrów. Betonowe umocnienie przetrwało wojnę, ale pokonał je sztorm w 1949 r. W 1958 r. w Gdyni powstał Społeczny Komitet Budowy Bulwaru Nadmorskiego. Dzięki niemu bulwar zbudowano w ciągu 11 lat. Oddano go do użytku w czerwcu 1969 r., podczas obchodów Dni Morza.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?