- Nie wiem kto to projektował, ale nie jest to zrobione pod rowerzystów. Na odcinku około 200 metrów rowerzysta musi dwa razy zmienić stronę ulicy, po której jedzie, a po drodze pokonać jeszcze przy tym dwie sygnalizacje świetlne i w sumie sześć pasów ruchu - mówi pan Mariusz. Korzysta na co dzień ze ścieżek rowerowych w Białymstoku.
Podwieszana ścieżka jest jednym z elementów większego projektu. Objął on budowę ścieżki rowerowej w centrum Białegostoku na ulicach: Kaczorowskiego, Rynek Sienny, Marjańskiego i Kalinowskiego. W ramach inwestycji wykonawca wybudował 0,7 km ścieżki rowerowej i pieszo-rowerowej, chodniki i sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic: Kaczorowskiego, Wyszyńskiego i Waszyngtona. Posadzono również zieleń. Koszt całej inwestycji wyniósł ponad 640 tys. zł.
- Ja osobiście wolałbym zwykłe, normalne ścieżki z normalnymi zjazdami. Tutaj te krawężniki zjazdowe i wjazdowe są zdecydowanie za wysoko. Nie wiem w jakim celu są wykonywane takie konstrukcje i nie wiem po co na to wydawać tyle pieniędzy - komentuje pan Łukasz, mieszkaniec Białegostoku. Za problemy podczas jazdy wini niewłaściwe wykonanie konstrukcji.
Trzydzieści metrów ścieżki to konstrukcja podwieszana. Podwieszana ścieżka rowerowa wraz z chodnikiem ochrania systemy korzeniowe kasztanowców rosnących wzdłuż ulicy Kalinowskiego. Konstrukcja ma 30 m długości i 4 m szerokości. Nawierzchnia z betonowych płyt wspiera się na palisadzie z betonowych bloczków, co odciąża korzenie drzew. Miasto odpowiada na krytykę mieszkańców:
- Przedmiotową ścieżkę rowerową, usytuowaną po stronie budynku Uniwersytetu w Białymstoku, wykonano celem połączenia z istniejącą ścieżką rowerową wzdłuż ul. Grochowej, która łączy się z pozostałymi drogami rowerowymi zlokalizowanymi na obszarze centrum miasta. Z uwagi na dostępną szerokość pasa drogowego nie było możliwe wykonanie ścieżki rowerowej po stronie Parku Centralnego - mówi Anna Kowalska, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
Ścieżka zostanie jeszcze poprawiona. Ma to nastąpić do 30 lipca 2021 roku.
- Ponadto, w związku z przeprowadzonym odbiorem prac budowlanych, wykonawca przedmiotowej ścieżki rowerowej zobowiązany jest do wprowadzenia poprawek związanych m. in. z wysokością krawężników na przejazdach rowerowych objętych zakresem opracowania - dodaje Anna Kowalska.
W trakcie realizacji są w Białymstoku także ścieżki i ciągi pieszo-rowerowe w innych lokalizacjach. Między innymi: na Alei Tysiąclecia Państwa Polskiego, ulicy Depowej i Słonecznej. A w najbliższym czasie miasto ma rozpocząć rozbudowę infrastruktury rowerowej na ulicach Łomżyńskiej, Bohaterów Monte Cassino, Św. Rocha, Raginisa oraz w przejściu podziemnym pod torami PKP - wraz z rozbudową ulic Kolejowej i Zwycięstwa.
W Białymstoku jest obecnie prawie 160 km dróg rowerowych i ścieżek pieszo-rowerowych. Nasze miasto jest jednym z liderów rozwoju infrastruktury rowerowej w Polsce.
Policja radzi jak zaplanować podróż
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?