Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Baza techniczna Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg otwarta. Pierwsze pojazdy wyjechały na gdyńskie drogi

red
Pierwszej odprawy pracowników działu LIZUD dokonali prezydent Wojciech Szczurek oraz wiceprezydent Marek Łucyk. To pierwszy sezon zimowy, w którym Gdynia samodzielnie utrzymuje największe ciągi komunikacyjne i wykorzystuje komunalną flotę aut.

Kilkudziesięcioosobowy zespół LIZUD od kilku miesięcy uczestniczył w przygotowaniach do uruchomienia tegorocznej Akcji Zima oraz nowej bazy. W jego składzie są nie tylko wieloletni pracownicy ZDiZ, ale też osoby z doświadczeniem transportowym, technicznym i logistycznym. Dział LIZUD tworzą również zawodowi kierowcy, którzy przeszli specjalne szkolenia w zakresie obsługi nowoczesnych pojazdów Scanii czy ładowarek firmy Manitou. Teraz większość pracowników (kierownik bazy, konserwatorzy, dyspozytorzy) oraz kierowcy mają optymalne warunki do pracy na terenie bazy technicznej.

- Mając na uwadze rosnące koszty utrzymania zimowego dróg oraz oczekiwania i potrzeby mieszkańców podjęliśmy decyzję i związane z tym ryzyko stworzenia własnego modelu utrzymania dróg. Było to wieloetapowe i bardzo wymagające przedsięwzięcie. Daliśmy radę i już teraz odnosimy pierwsze sukcesy. Dysponujemy nowoczesnym zapleczem technicznym w postaci bazy, fabrycznie nowymi pojazdami i profesjonalną kadrą. System LIZUD już teraz generuje nam spore oszczędności. To bardzo dobra prognoza finansowa dla gdyńskiego budżetu. Po zakończeniu sezonu zimowego przyjdzie kolej na statystyki i podsumowanie, ale już teraz widzimy, że komunalny model utrzymania miasta był dobrym wyborem– mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Za utrzymanie porządku na gdyńskich drogach odpowiadać będzie cała flota pojazdów

Obecnie Gdynia dysponuje 16 pojazdami specjalnymi. Są to trzy oraz dwuosiowe pługo-posypywarko-solarki, wyposażone w nowoczesny system rozpoznawania drogi i nawierzchni. Umożliwia on regulację gęstości i szerokości sypania soli. Pojazdy skonstruowano na podwoziach Scanii. Sterowanie pracą posypywarko–solarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą analogowego pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.

- Spotykamy się na terenie nowej bazy technicznej Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg jako kluczowym elemencie naszego innowacyjnego systemu utrzymania miasta. Wybudowaliśmy ją za kwotę ponad 4 milionów złotych, sfinansowaną w stu procentach z wojewódzkiego funduszu antycovidowego. Zainwestowaliśmy w wysokiej klasy pługi, posypywarki, ładowarki i polewaczki. Zatrudniamy profesjonalny i doświadczony zespół techniczny, z dyspozytorami i kierowcami aut specjalnych. Ponadto sami decydujemy o bardzo ważnym, środowiskowym aspekcie ekologicznego wykorzystania soli drogowej. Od końca listopada samodzielnie posypujemy główne ciągi komunikacyjne. I już teraz wiemy, że każda akcja posypywania dróg kosztuje nas kilkukrotnie mniej niż w latach ubiegłych. Jest zatem ekologicznie i ekonomicznie – podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Sprzęt będzie wykorzystywany w trybie całorocznym. Obecnie wszystkie pojazdy - łącznie 18 sztuk - stacjonują na bazie południowej. Po wybudowaniu drugiej, północnej bazy przy ul. Północnej, część z nich będzie obsługiwać północne dzielnice Gdyni z nowej lokalizacji.

Najwyższym budynkiem bazy przy ul. Starochwaszczyńskiej jest namiot hali solnej o kubaturze 2 670 m2. Zabezpiecza on sól drogową przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Obiekt ma 15 metrów szerokości i prawie 10 metrów wysokości. Głębokość hali wynosi ponad 20 metrów. Obecnie w namiocie hali zmagazynowano 1000 ton soli. W sezonie 2020/2021 zostanie dostarczonych do Gdyni łącznie 5500 ton soli drogowej, 200 ton soli wypadowej oraz 20 ton chlorku wapnia.

Na terenie bazy postawiono kontenery, które spełniają zarówno potrzeby sanitarne, jak i umożliwiają całodobową pracę zespołu. Kontenery podzielone są na strefy oddelegowane do pracy kierownika bazy oraz dyspozytora. Mają ponadto w pełni wyposażone zaplecze kuchenne, szatnie oraz łazienki.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Baza techniczna Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg otwarta. Pierwsze pojazdy wyjechały na gdyńskie drogi - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto