Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Alarmują w sprawie Drogi Czerwonej. Kiedy rozpocznie się inwestycja? [AKTUALIZACJA]

Mateusz Tkarski
Estakada na Trasie Kwiatkowskiego w Gdyni to newralgiczny odcinek łączący port z resztą kontynentu. Co będzie jeśli nastąpi awaria techniczna tej drogi?
Estakada na Trasie Kwiatkowskiego w Gdyni to newralgiczny odcinek łączący port z resztą kontynentu. Co będzie jeśli nastąpi awaria techniczna tej drogi? Przemek ŚWIDERSKI
Droga Czerwona to projekt nowego połączenia alternatywnego dla gdyńskiego portu na odcinku tzw. ostatniej mili. Wbicie pierwszej łopaty pod nową inwestycję miało zgodnie z pierwotnymi założeniami nastąpić w styczniu tego roku. Interesariusze portu w Gdyni zaniepokojeni są losami tej inwestycji.

Port Gdynia miał zyskać nową drogę łączącą z lądem. Rada Interesantów Portu Gdynia alarmuje, że inwestycja już ma opóźnienie, i co więcej, nie wiadomo czy będzie realizowana. A jest strategiczna dla przyszłości gdyńskiego portu, uzależnionego od stanu technicznego Trasy Kwiatkowskiego.

- Jeśli nastąpi awaria techniczna tzw. estakady, będącej częścią Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, łączącej autostradę A1, poprzez obwodnicę Trójmiasta z portem gdyńskim, w tym z terminalami BCT – Bałtyckim Terminalem Kontenerowym i GCT (Gdynia Container Terminal), które obsługują około 40 proc. kontenerowych przeładunków morskich w Polsce, to Gdynię, jako miasto i port czeka katastrofa komunikacyjna – mówi Krzysztof Szymborski, prezes Zarządu BCT. - Estakada powstawała w dwóch etapach przez 24 lata. Pierwsza jej część ma już ponad 40, a druga prawie 20 lat. 13 listopada 2018 roku będzie okrągły jubileusz zakończenia budowy. Jest już więc mocno wyeksploatowana. Coraz częściej trzeba doraźnie ją remontować. A ma ponad 2 km długości. Jest więc co robić.

Jak podkreśla prezes BCT jej parametry techniczne nie odpowiadają wymogom polskich i unijnych regulacji prawnych dotyczących dróg dostępu do portów w korytarzu Bałtyk – Adriatyk (BAC), tzw. ostatniej mili, które mówią o dopuszczalnym nacisku 11,5 ton na oś. A estakada Kwiatkowskiego dopuszcza nacisk 8 ton na oś, jest więc drogą powiatową, a nie krajową.

Koszty utrzymania drogi ponosi miasto, którego nie stać na budowę alternatywnej Drogi Czerwonej ( koszt to 233,26 mln euro). Ma ona prowadzić od ul. Janka Wiśniewskiego poprzez nieistniejącą jeszcze Obwodnicę Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT) do czekającego na zbudowanie węzła Obwodowa Morska, czyli dojścia do obwodnicy. Projekt pod nr 1167 wszedł na listę wykonawczą I Planu Roboczego korytarza Bałtyk – Adriatyk, w sieci TEN-T, priorytetowych połączeń Unii Europejskiej, która powstać ma do roku 2030.

Inwestycja, której budowa miała zakończyć się w grudniu 2022 roku, stoi jednak pod znakiem zapytania z powodu sporu między Gdynią a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad dotyczącego tego kto ma być odpowiedzialny za realizację.

W 2016 roku z kart projektów korytarza Bałtyk – Adriatyk usunięta została Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad , będąca wcześniej podmiotem współodpowiedzialnym za wykonanie projektu. W tym samym roku z Forum Korytarza Bałtyk – Adriatyk zniknęło Miasto Gdynia, które było promotorem projektu Droga Czerwona. W II Planie Roboczym BAC Miasto Gdynia wypadło bowiem z wykazu tzw. punktów bazowych korytarza Bałtyk – Adriatyk. W rezultacie Gdynia wycofała się z budowy Drogi Czerwonej.

Na początku tego roku Droga Czerwona została usunięta z listy projektów ujętych w programie korytarza Bałtyk – Adriatyk, w sieci TEN-T.

Interesariusze gdyńskiego portu obawiają się, ze zostanie on pozbawiony kluczowej dla jego sprawnego funkcjonowania inwestycji. Drogi nie ma w istniejących i planowanych odcinkach liniowej infrastruktury transportowej, łączących port w Gdyni z siecią dróg krajowych w ramach TEN-T.

Po artykule przedstawiającym obawy Forum Interesantów Portu Gdynia o losy Drogi Czerwonej otrzymaliśmy oświadczenie wiceprezydenta Gdyni Marka Stępy.

W związku z dzisiejszą publikacją nt. Drogi Czerwonej prosimy o pilne sprostowanie nieprawdziwych informacji, które się w nim znalazły.
Po pierwsze, Gdynia nigdy nie wycofała się z listy BAC Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk ani z żadnego z projektów znajdujących się w tymże wykazie.
Z listy BAC zostaliśmy wykreśleni. Nikt z nami tej decyzji nie konsultował, ani nie pytał zgodę.
Wykreślenie z Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk nie spowodowało także wycofania się z któregokolwiek z projektów mających na celu poprawę dostępności Portu Gdynia od strony lądu, ani żadnej innej inwestycji.
Gdynia czyni nadal intensywne starania by Droga Czerwona, a także Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej, obecnie zwana przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Via Maris, powstały jak najszybciej.
31 sierpnia 2017 roku, a więc już kilka miesięcy po usunięciu Gdyni z listy BAC, determinacja Miasta Gdynia doprowadziła do podpisania z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządem Morskiego Portu Gdynia SA uzgodnień dotyczących budowy Drogi Czerwonej i Via Maris, począwszy od węzła na skrzyżowaniu istniejącej drogi ekspresowej S6 (Obwodnicy Trójmiasta) z ul. Morską w Gdyni do Władysławowa.
Celami inwestycji jest zapewnienie dostępu do portu w Gdyni, usprawnienie komunikacji w regionie i umożliwienie rozwoju terenów znajdujących się w jej obszarze. Na mocy tego uzgodnienia wyznaczono przebieg planowanej trasy w granicach administracyjnych Miasta Gdyni oraz określono klasę i podmioty odpowiedzialne za realizację poszczególnych odcinków drogi. W świetle chociażby tego wydarzenia trudno mówić o wycofaniu się Gdyni z projektu.
Po drugie, styczeń 2017 jako planowana data rozpoczęcia prac przy budowie Drogi Czerwonej jest całkowicie niezgodny z prawdą. Termin ten nigdy nie pojawił się w żadnych dokumentach ani nawet ustnych uzgodnieniach związanych z inwestycją. Podobnie kwota 233,26 mln złotych. Na zbliżoną sumę szacowano koszt remontu Trasy Kwiatkowskiego, o którego zaniechanie wniósł Zarząd Portu Morskiego Gdynia, gdyż jego czteroletni okres realizacji spowodowałby paraliż działania portu.

Marek Stępa
Wiceprezydent Gdyni

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto