Od początku roku na drogach woj. pomorskiego doszło do 210 wypadków. Zginęły w nich 43 osoby, a 280 zostało rannych.
Scenariusz jest zazwyczaj podobny, skutki zależnie od sytuacji są inne. Co tak na prawdę chroni kierowców na drodze?
- Rozum - mówi bez zastanowienia Wiesław Szańca, zastępca kierownika działu utrzymania dróg Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - A dopiero potem inne elementy drogowe. Kiedy zabraknie tego pierwszego, mogą uratować nas bariery energochłonne, których zadaniem jest akumulowanie energii kinetycznej zderzenia. W jakim stopniu? Trudno powiedzieć, bo siła uderzenia zależy od masy pojazdu, jego prędkości... Na pewno jednak konstrukcja barier jest taka, że pochłania część siły. Odpowiednio wyprofilowane blachy poddają się, wyginają i pochłaniają energię.
Czytaj także: Tragiczne statystyki
Bariery energochłonne są ze stali, mają specjalny kształt. Na zewnątrz tego nie widać - mówi W. Szańca - ale pomiędzy tzw. deską czołową a słupkiem są zamontowane specjalne profile i to one powinny się przy uderzeniu wygiąć się i pochłonąć część energii.
Bariery montowane są przede wszystkim w pobliżu skarp, przy przepaściach, na łukach drogi czyli w najbardziej newralgicznych miejscach dróg.
Sojusznikiem kierowcy są również lampy pulsacyjne, mocno odblaskowe pionowe oznakowanie drogi czy elementy poziomego oznakowania drogi tzw. pasy wibracyjne, które - gdy jednostajna droga uśpi czujność kierowcy - dźwiękiem sygnalizują przekroczenie pasa ruchu.
A co zdaniem policji chroni kierowców? - Wiedza. Znajomość prawa o ruchu drogowym - mówi mł. aspirant Robert Nowicki z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Gdańsku. - Kierowcy powinni pamiętać, że kodeks drogowy się zmienia i trzeba poznawać kolejne nowelizacje prawa. Znajomość znaków nakazu, zakazu, ostrzegawczych, oznakowania pionowego i poziomego jezdni jest warunkiem bezpiecznego poruszania się po drogach. Buforem bezpieczeństwa są również nowoczesne rozwiązania inżynieryjne, które mają za zadanie spowolnienie ruchu. Myślę tu o takich rozwiązaniach, jak wymuszanie kierunku jazdy, rozdzielanie ruchu, 2-etapowych przejściach dla pieszych, wysepkach itp. Nie bez znaczenia jest wyposażenie samochodu. Kierowcy wiedzą, jak ważne są wszelkie systemy, które wpływają na bezpieczeństwo: ABS-y, poduszki powietrzne, systemy kontroli trakcji itp.
A mandaty? One też, a zwłaszcza ich wysokość - zdaniem R. Nowickiego - chronią kierowców od... brawury za kółkiem. Jeśli ktoś ma za przekroczenie prędkości o 50 km/h zapłacić 500 złotych - na pewno zastanowi się, zanim mocniej przyciśnie pedał gazu.
Dr Kazimierz Jamroz z Katedry Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej uważa,że aby mówić o tym, co chroni kierowców na drogach, trzeba najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie jakie są przyczyny wypadków? W 95 proc. odpowiada za niego czynnik ludzki, a to oznacza, że nasze zachowanie za kierownica, prędkość z jaką jedziemy, droga, którą wybraliśmy (najbardziej niebezpieczne są drogi jedno jezdniowe) itp. dalekie są od ideałów.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?