Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Postulaty Rowerowej Gdyni z okazji Wielkiego Przejazdu Rowerowego

red./Michał Włoch
Przejazd Rowerowy
Przejazd Rowerowy Grzegorz Mehring/archiwum
Wielki Przejazd Rowerowy w tym roku odbędzie się na ulicach Gdańska, Gdyni, Sopotu, Wejherowa, Redy oraz Rumi. Rowerzyści z Gdyni z okazji imprezy przygotowali postulaty Rowerowej Gdyni.

Czytaj także:XV Wielki Przejazd Rowerowy w Gdańsku, Sopocie, Gdyni, Rumi, Redzie i Wejherowie

W liście do redakcji napisali tak:

"Uczestnicy Przejazdu wspólnie przypominają decydentom o problemach ruchu rowerowego. Od lat domagamy się dostosowania systemu komunikacyjnego w mieście do potrzeb rowerzystów:

 budowy nowych dróg rowerowych i remontu starych,

 uspokojenia ruchu na ulicach, na których z jezdni obok kierowców korzystają rowerzyści; dopuszczenia ruchu rowerowego pod prąd na ulicach jednokierunkowych i tworzenia pasów rowerowych w jezdniach,

 stworzenia niezbędnej infrastruktury towarzyszącej ruchowi rowerowemu (stojaki, parkingi strzeżone, przechowalnie, rampy podjazdowe) ,

 wprowadzenia rozwiązań ułatwiających integrację roweru z transportem zbiorowym.

Za organizację gdyńskiej części przejazdu odpowiada Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia, skupiające gdyńskich rowerzystów. Stowarzyszenie przygotowało listę postulatów, które zostaną przekazane przedstawicielowi władz miasta zaproszonemu na start przejazdu w Gdyni, czyli Skwer Kościuszki, przy Płycie Marynarza Polskiego.

Jednym z ważniejszych postulatów, które przygotowaliśmy na XV Wielki Przejazd Rowerowy jest budowa sieci dróg rowerowych w Gdyni. Chcemy, by każdy mieszkaniec Gdyni miał możliwość codziennego bezpiecznego dojeżdżania rowerem do szkoły lub pracy. By to umożliwić, konieczne jest zaprojektowanie szkieletowej sieci ciągów komunikacyjnych dla rowerzystów, której kręgosłup stanowić będzie ciąg drogi krajowej nr 6, ul. Morskiej, Władysława IV i al. Zwycięstwa na całej długości od granicy z Rumią do granicy z Sopotem. Pozostałą część sieci powinny stanowić drogi dojazdowe z największych dzielnic:

 Obłuże, Oksywie (Estakada Kwiatkowskiego – odcinek pomiędzy ulicami Janka Wiśniewskiego, Hutniczą i Morską, na którym obecnie przejechanie rowerem jest niemożliwe),
 Witomino, Chwarzno, Wiczlino – (ul. Kielecka, Chwarznieńska),
 Karwiny, Wielki Kack, Dąbrowa – (ul. Wielkopolska).

Jednak drogi rowerowe to tylko część naszych postulatów. Nie chcemy by, ktokolwiek odniósł wrażenie, że walczymy tylko o partykularne interesy rowerzystów, dlatego zależy nam na zrównoważonym rozwoju miasta, do czego potrzebna jest wizja, której według nas obecnie brakuje.

Przydałoby się opracowanie polityki, wyznaczającej kierunki rozwoju Gdyni zgodne z aktualnymi trendami we współczesnej urbanistyce, planowaniu przestrzennym i komunikacji mieszkańców. Szczególnie ważne jest tworzenie przestrzeni publicznej przyjaznej zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów. Rozwiązania komunikacyjne powinny wspierać pieszych i rowerzystów, jednocześnie skłaniając posiadaczy samochodów do rezygnacji z tego środka transportu w mieście.

Tego typu działania, popularyzujące zdrowy styl życia i ruch na świeżym powietrzu, przyczynią się do poprawy stanu zdrowia ludzi, co długoterminowo przełoży się na zmniejszenie wydatków na ochronę zdrowia i zwiększy komfort życia mieszkańców. Z kolei zmniejszenie ruchu samochodów w mieście to mniejszy hałas i czystsze powietrze, które sprawią, że Gdynia będzie lepszym miejscem do życia. Osoby, które z różnych względów nie mogą zrezygnować z samochodu, również będą zadowolenie, gdyż mniejszy ruch zminimalizuje korki na drogach.

Postronnym obserwatorom wydaje się często, że rowerzyści są kolejną grupą wyciągająca pieniądze z budżetu miasta, ale tak nie jest. Pieniądze nie są najważniejsze, co więcej, uważamy, że duże sumy pieniędzy obecnie wydawane są niepotrzebnie. Zdarza się, że miasto planuje i buduje wydzielone drogi rowerowe tam, gdzie nie jest to według nas potrzebne.

Dlatego kolejny nasz postulat dotyczy integracji ruchu na drogach o małym i średnim natężeniu ruchu. Na drogach o niskim natężeniu ruchu (drogi osiedlowe, centrum miasta) należy uspokajać i integrować strumień pieszych, rowerzystów i samochodów poprzez ograniczanie prędkości, podnoszenie tafli skrzyżowań, monitoring i karanie wykroczeń. Z kolei na drogach o średnim natężeniu ruchu, poza siecią szkieletową, wystarczy stworzenie pasów i śluz rowerowych. Tutaj jedyny koszt to farba i malowanie.

Kolejnym postulatem Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia jest wprowadzenie przez Radę Miasta Zarządzenia w sprawie wprowadzenia do stosowania standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej przedłożonej prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi przez nas 18 lutego. Do tej pory nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi w tej sprawie.

Aby te wszystkie postulaty mogły się spełnić, władze miasta powinny się bardziej otworzyć na środowisko naukowe, niezależnych planistów i instytucje pozarządowe i konsultować z nimi swoje plany. Władze miasta podejmują kroki w tym kierunku, ale według nas za mało intensywne. Przygotowany projekt Zarządzenia w sprawie powołania Gdyńskiej Rady Rowerowej cały czas nie wszedł w życie, dlatego przypominamy o tym i z niecierpliwością czekamy na jego uchwalenie i ukonstytuowanie się Rady.

Oprócz tego warto by kompetencje pro-rowerowe były rozwijane u pracowników Urzędu Miasta, poprzez ich udział w warsztatach, sympozjach czy szkoleniach dotyczących komunikacji rowerowej, nowoczesnego planowania przestrzennego i urbanistyki np. w konferencjach Velo City.

Korzystając z gościnnych łamów portalu gdynia.naszemiasto.pl pragniemy serdecznie zaprosić do masowego udziału w Wielkim Przejeździe Rowerowym. Tempo przejazdu będzie spokojne - około 12 kilometrów na godzinę, dlatego nawet osoby bez kondycji dadzą radę. Można przejechać całość lub część trasy. Z powrotem można wrócićSzybką Koleją Miejską &#8211".

Michał Włoch, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia
Strona Wielkiego Przejazdu Rowerowego
Strona Rowerowej Gdyni

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto