Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Porozumienie w sprawie budowy wiaduktów w Chyloni

Lechosław Dzierżak
Przemek Świderski
Z Chyloni mają zniknąć przejazdy kolejowe. Za ok. 60 mln zł powstaną wiadukty - drogowy i kolejowy. Koszty poniosą po połowie kolej i miasto.

Jadąc ul. Pucką w Gdyni od strony ul. Chylońskiej podróżujący samochodem lub rowerem w stronę Pogórza najpierw przejadą pod wiaduktem kolejowym, a później nad torami po wiadukcie drogowym. Przedstawiciele PLK i miasta podpisali porozumienie w sprawie inwestycji.

- Wolę nie liczyć, ile czasu straciłem stojąc na przejazdach. Kluczowe są jednak kwestie bezpieczeństwa. Cieszę się, że udało zrobić to co przez lata było niemożliwe, dogadać się - mówi Marian Kowalkowski, kierowca z Pogórza.

Wzdłuż ulicy Puckiej funkcjonują dwa przejazdy. Ten pomiędzy Chylońską a Hutniczą miał pierwotnie zastąpić tunel drogowy, a będzie wiadukt kolejowy. Z punktu widzenia użytkownika niewiele to zmienia, gdyż ulica zostanie obniżona, a poziom torów niewiele ulegnie zmianie. Na tym pomiędzy Hutniczą a Unruga powstanie długi wiadukt drogowy. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na 2021 rok.

Zobacz również:Przystanki PKM Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny otwarte

Szacuje się, że wiadukty będą kosztować po ok. 30 mln zł. Według podpisanego porozumienia, w przypadku wiaduktu kolejowego PLK i miasto podzielą się kosztami po połowie. Gdynia sfinansuje głównie przebudowę układu drogowego. W przypadku wiaduktu drogowego 18 mln zł ma wyłożyć miasto, a 12 mln zł spółka PLK.

To jednak nie rozwiązuje całego problemu. W Chyloni czynne są jeszcze trzy inne przejazdy kolejowe - na ul. Północnej, Piaskowej oraz Hutniczej. Ten ostatni jest najbardziej kluczowy pod względem wznowienia ruchu pociągów osobowych do Gdyni Północ.

Obecnie właśnie brak wiaduktu w tym miejscu i konieczność przerywania ruchu kołowego na jednej z głównych tras pomiędzy Gdynią i Rumią jest podawany jako przeszkoda przed odtworzeniem ruchu kolejowego na tej linii. Miałby być to kolejny etap rozwoju Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Z Gdyni Głównej na Oksywie kolejka mogłaby dojeżdżać w ciągu kilkunastu minut, co stanowi realną alternatywę do często zakorkowanej Estakady Kwiatkowskiego. Składy kolejki mogłyby jechać dalej na Oksywie pod samą Akademię Marynarki Wojennej oraz pod terminal osobowy lotniska Gdynia-Kosakowo, a przede wszystkim do dzielnic w których mieszka ponad 50 tysięcy gdynian. Linie takie kiedyś funkcjonowały, tory są czynne, same perony wymagają odświeżenia i dostosowania do obecnych wymagać pod względem dostępności. Do rozwiązania zostaje głównie wiadukt nad ul. Hutniczą i ewentualna elektryfikacja linii kolejowej.

Kolej miałaby przejechać z Gdyni Głównej przez Chylonię, dalej stacje Gdynia Port (Pogórze), Obłuże Leśne w okolicy przystanku ZKM Obłuże Centrum i na Oksywie, oraz na drugiej linii ze stacjami przy ul. Dąbka i Porcie Lotniczym.


Otwarcie przystanków PKM w Gdyni

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto