Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trzecia próba odebrania systemu Tristar w Trójmieście odbędzie się w maju

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Centrum sterowania Tristarem w Gdyni jest już gotowe, ale system nie działa jeszcze jak należy
Centrum sterowania Tristarem w Gdyni jest już gotowe, ale system nie działa jeszcze jak należy Tomasz Bołt
Mimo dwukrotnie już przekładanego terminu oddania do użytku systemu inteligentnego zarządzania ruchem Tristar w Trójmieście nie widać końca problemów związanych z tą inwestycją.

Zbliża się kolejny, trzeci już termin odebrania inwestycji, jednak końca kłopotów ciągle nie widać. Pierwszy etap Tristara, inwestycji realizowanej przez trójmiejskie samorządy za łącznie aż 133 mln zł, gotowy miał być jeszcze przed Euro 2012, jednak zapowiedzi urzędników okazały się aż nazbyt optymistyczne. Cały system, który ograniczy korki w Trójmieście, początkowo miał funkcjonować najpierw w czerwcu ubiegłego roku, następnie pod koniec 2014 r., obecnie termin przesunięty został na maj 2015.

System inteligentnego zarządzania ruchem Tristar nie pozwoli na wystawienie mandatu

Tymczasem ciągle pojawiają się informacje o kolejnych problemach i wadach. Przeciwko zastosowanym rozwiązaniom głośno protestują ostatnio kierowcy autobusów i trolejbusów komunikacji miejskiej w Gdyni, domagając się montażu w pojazdach dodatkowych urządzeń. Na to się jednak nie zanosi. Nie jest nawet wykluczone, iż pracownicy gdyńskiej komunikacji zorganizują w związku z takim stanem rzeczy protesty.

Wszystkie urządzenia, światłowody pod ulicami i skrzyżowaniami, kamery, wideorejestratory czy tablice dla pasażerów na przystankach dawno zostały już zamontowane, ale okazało się, że diabeł tkwi w szczegółach. Jeśli kłopotów tych nie uda się szybko rozwiązać, może dojść do poważnego konfliktu między kierowcami gdyńskiej komunikacji miejskiej a władzami miasta. Tymczasem czasu na rozwikłanie kłopotów nie pozostało już dużo, bowiem Tristar ma zostać odebrany od wykonawcy w maju.

W zeszłym roku jako pierwsi informowaliśmy o kłopotach trójmiejskich samorządowców z uzgodnieniami z głównym inspektorem transportu drogowego, dotyczącymi karania kierowców za wykroczenia drogowe na podstawie zapisów fotorejestratorów przejazdu na czerwonym świetle, które zamontowane zostały na potrzeby Tristara. Problemu ostatecznie nie udało się rozwiązać i GITD nie wyraził zgody na mandatowanie w zdecydowanej większości lokalizacji w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.

Okazało się jednak, iż to dopiero początek perypetii związanych z Tristarem, bowiem nastąpiło kolejne tąpnięcie. Urządzeń systemu nie można było przełożyć ze starych do nowych autobusów w Gdyni, gdyż wykonawca zażądał w zamian za to dodatkowego wynagrodzenia. Po publikacji w ,,Dzienniku Bałtyckim" także i ten kłopot udało się rozwiązać. Nie minęło jednak nawet kilka tygodni, jak pojawił się nowy. Kierowcy autobusów i trolejbusów w Gdyni złożyli wniosek o zamontowanie w pojazdach zegarów mierzących czas co do sekundy, skoordynowanych z Tristarem. Wszystko dlatego, iż są oni karani odebraniem części premii nawet za półminutowe przyspieszone odjazdy z przystanków.
- Nie ma naszej zgody na takie traktowanie kierowców - mówi Stanisław Taube ze związków zawodowych gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. - Jeśli nasz postulat nie zostanie zrealizowany, rozważamy nawet jakąś formę protestu.

Jak rozwiązać problem, głowią się fachowcy z Urzędu Miasta Gdyni, ZKM i przedstawiciele kierowców. Z zainstalowaniem w autobusach dodatkowych urządzeń będzie jednak kłopot. - Standardy podsystemu dostarczonego przez wykonawcę nie pozwalają na wyświetlanie co do sekundy aktualnego czasu - informuje Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni. - Zegar wyświetla czas z dokładnością do minuty, a taka informacja pozwala na uniknięcie przypadków wcześniejszego odjeżdżania z przystanków w stosunku do rozkładu jazdy, za co przewidziane są kary dla kierowców. W momencie kiedy na wyświetlaczu w pozycji odchylenie do rozkładu jazdy wyświetli się ,,0", kierowca może ruszać z przystanku bez obawy, że odjedzie wcześniej. Jeżeli niektórym kierowcom pomaga informacja sekundowa, mogą skorzystać, tak jak dotychczas, z informacji o dokładnym czasie obejmującej sekundy na sterowniku informacji pasażerskiej i kasowników w pojeździe.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto