Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tristar w Gdyni. Na ul. Wielkopolskiej wkrótce będzie montowany system sterowania ruchem

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Tomasz Bołt
Tablice informujące o inwestycji już stoją, niebawem na poboczach ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej w Gdyni pojawią się też fachowcy. Jest kwestią najbliższych tygodni, kiedy przy tych dwóch ruchliwych ulicach wzdłuż Karwin, Wielkiego Kacka, Małego Kacka i fragmentu Orłowa rozpocznie się montowanie urządzeń systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

- Ale nie tylko w tym miejscu - zastrzega Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - Drugi etap montowania Tristara w mieście obejmie też kilka innych, ważnych ulic. Jest to al. Zwycięstwa od wysokości ul. Stryjskiej w stronę Sopotu i ul. Morska.

Na szczęście - jak podkreślają fachowcy z ZDiZ - zaplanowane roboty nie spowodują większych utrudnień dla kierowców oraz pasażerów komunikacji miejskiej.

- Inwestycja polega głównie na kładzeniu kanalizacji pod sieć światłowodową, co odbywa się nie bezpośrednio na ulicach, lecz na pobliskich chodnikach i trawnikach - mówi Jacek Oskarbski. - Wymieniane są też sygnalizatory i maszty na skrzyżowaniach, montowane inne, specjalistyczne urządzenia. Jeśli przy okazji realizacji Tristara zachodzi konieczność przecięcia siecią światłowodową ulicy, co zdarza się rzadko, wykonawca stara się realizować takie prace w nocy, aby uciążliwości dla kierowców były jak najmniejsze. Wyjątkiem jest oczywiście ul. Morska, gdzie w związku z m.in. Tristarem trwa modernizacja skrzyżowań. W tym miejscu kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami także w ciągu dnia.

Czytaj też: Tristar zagrożeniem dla prywatności obywateli? Fundacja Panoptykona ma wątpliwości

Pierwszy etap wdrażania Tristara został już w Gdyni ukończony na ul. 10 Lutego, Śląskiej, w rejonie węzła drogowego przy stacji Szybkiej Kolei Miejskiej Wzgórze św. Maksymiliana, ponadto na al. Zwycięstwa od Śródmieścia do wysokości skrzyżowania z ul. Stryjską. Jacek Oskarbski przekonuje jednak, że faktyczne efekty prac kierowcy odczują dopiero, kiedy światłowody pojawią się pod wszystkimi najważniejszymi ulicami w Trójmieście. Dlatego równolegle do Gdyni prace trwają w Gdańsku i Sopocie.

- Tristar to system powierzchniowy - wyjaśnia Jacek Oskarbski. - Im więcej zbierze danych z dużej liczby czujników, tym bardziej będzie mógł zoptymalizować ruch i zredukować korki.

Potężną inwestycję w całym Trójmieście wdraża firma Qumak-Sekom, która otrzyma za to 133 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto