Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa 30 w Trójmieście. W Sopocie ma być mniej korków, ciszej i bezpieczniej [terminy konsultacji]

Kamila Grzenkowska
Strefa 30 w Trójmieście. Strefy chce rozszerzać także Gdańsk. Obecnie obowiązują one m.in. w ścisłym centrum miasta.
Strefa 30 w Trójmieście. Strefy chce rozszerzać także Gdańsk. Obecnie obowiązują one m.in. w ścisłym centrum miasta. Przemek Świderski/Archiwum
W Sopocie rozpoczęły się konsultacje społeczne z mieszkańcami dotyczące zmian w organizacji ruchu drogowego na terenie całego Sopotu. Strefy tzw. uspokojonego ruchu, z dopuszczalną prędkością 30 km/h obowiązują już w centrum i dolnym tarasie miasta.

Urzędnicy chcą, by podobne ograniczenia obowiązywały niemal na wszystkich ulicach z wyjątkiem tzw. przelotówek, czyli m.in. al. Niepodległości, ul. Armii Krajowej czy ul. 23 Marca. Zaznaczają jednocześnie, że na części ulic, które mają być objęte strefą i tak już wprowadzono ograniczenia nawet do 40 km/h.

Czytaj także: Strefa 30 w Sopocie. Po rowerzystach - czas na kierowców

Magistrat chce także wprowadzić skrzyżowania równorzędne, na których obowiązuje zasada "prawej ręki". Takie rozwiązanie, według planów, ma obowiązywać aż w 18 miejscach objętych strefą 30 km/h. Jest też ukłon w stronę rowerzystów. Urzędnicy postanowili wprowadzić na niektórych ulicach jednokierunkowych możliwość jazdy na rowerze w dwóch kierunkach.

- Bierzemy przykład z innych miast w Europie, które wprowadziły podobne ograniczenia. Dzięki temu ruch drogowy stał się płynniejszy, hałas się zmniejszył, a bezpieczeństwo zwiększyło. Tego samego chcemy w Sopocie - zaznacza Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent miasta.

Zobacz też: Jacek Karnowski chce ograniczenia prędkości dla samochodów w kurorcie do 30 km/h

Sopoccy policjanci, którzy uczestniczyli w konsultacjach przy tych projektach, popierają pomysł wprowadzenia strefy "Tempo 30" i chcą, by objęła ona swoim zasięgiem więcej ulic. Rzeczniczka sopockiej policji, sierż. szt. Karina Kamińska zauważa, że w tzw. dolnym Sopocie, gdzie funkcjonuje już strefa uspokojonego ruchu, w ciągu dwóch lat doszło tylko do jednego wypadku drogowego.

- Nie jesteśmy jednak zwolennikami inicjatywy wprowadzenia kontra ruchu rowerów na ulicach jednokierunkowych - przyznaje Karina Kamińska.- W miejscach, gdzie drogi jednokierunkowe są wąskie, a ruch natężony, nie widzimy możliwości, z uwagi na bezpieczeństwo, dopuszczenia do ruchu drogowego jednocześnie rowerów i samochodów.

Strefa 30 w Sopocie - terminy konsultacji

* 28 października, godz. 17, Państwowa Galeria Sztuki (wejście przez Informację Turystyczną)
* 29 października, godz. 18, filia nr 6 Miejskiej Biblioteki Publicznej, ul. 23 Marca 77
* 4 listopada, godz. 18, filia nr 8 Miejskiej Biblioteki Publicznej, ul. Mazowiecka 26
* 5 listopada, godz. 18, filia nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej, ul. Kraszewskiego 26

Strefy z obowiązującą prędkością 30 km/h chce rozszerzać także Gdańsk.. Obecnie obowiązują one m.in. w ścisłym centrum miasta, a także w Oliwie, Osowej i Żabiance. W przyszłym roku mają objąć już co najmniej połowę gdańskich ulic, a docelowo w najbliższych latach z prędkością 30 km/h trzeba będzie się poruszać po 70 proc. ulic. Podobne strefy chce wprowadzać także Gdynia, na początek w niektórych ulicach Śródmieścia.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto