Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa terminalu w Gdyni. Kolejna suwnica - więcej przeładunków

Jacek Sieński
Chiński statek "Zhen Hua" wpłynął do portu gdyńskiego z suwnicą kontenerową.
Chiński statek "Zhen Hua" wpłynął do portu gdyńskiego z suwnicą kontenerową. Fot. T. Urbaniak
Z niezwykłym ładunkiem wpłynął 23 grudnia ubiegłego roku do portu gdyńskiego chiński statek ciężarowy "Zhen Hua 5". Na jego pokładzie przywieziona została z Szanghaju nowoczesna kontenerowa suwnica nabrzeżowa typu STS (ship - to - shore) wyprodukowana przez zakłady Shanghai Zhenhua Port Machinery Co. Ltd. dla Gdynia Container Terminal SA. Jest to trzecia suwnica nabrzeżowa w GCT, w którym dotąd można było przeładowywać do 170 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych).

Leszek Czartowski, kierownik techniczny GCT, poinformował, że nową suwnicę przesunięto 29 grudnia minionego roku ze statku "Zhen Hua 5" na nabrzeże terminalu, na specjalnym torowisku. Operacja ta trwała zaledwie 30 minut. Obecnie ekipa chińskich zakładów i służby techniczne GTC przygotowują suwnicę do uruchomienia oraz odbiorów technicznych. Powinna być ona włączona do eksploatacji do 20 stycznia. Dzięki nowej suwnicy roczna zdolność przeładunkowa terminalu zwiększy się o około 30 proc., bowiem przyspieszy znacząco obsługę kontenerowców. Ma ona możliwość unoszenia na haku ładunków o masie do 41 ton, a na spreaderze (ramie z ryglami do chwytania i mocowania przeładowywanych kontenerów) - o masie 50 ton. Suwnica wyposażona jest też w spreader podwójny, umożliwiający jednoczesne chwytanie i przenoszenie dwóch kontenerów 20-stopowych.

Leszek Czartowski zaznacza, iż chińskie zakłady SZPM są największym na globie ziemskim producentem portowych urządzeń przeładunkowych. Posiadają one własną flotę 23 ciężarowców, które rozwożą urządzenia dźwigowe w całości (inne firmy dostarczają je w elementach do zmontowania) do portów na całym świecie. Niektóre z nich potrafią załadować na pokład nawet 20 suwnic. "Zhen Hua 5" w drodze do Gdyni miał na pokładzie 3 kołowe suwnice placowe, do układania kontenerów w bloki na placach składowych, które wyładował w Dżakarcie.

Spółka GCT rozpoczęła działalność w marcu 2006 roku. Jej terminal na nabrzeżu Bułgarskim w porcie gdyńskim jest czwartym, jaki funkcjonuje w portach trójmiejskich, po Bałtyckim Terminalu Kontenerowym SA w Gdyni, DCT Gdańsk SA i Gdańskim Terminalu Kontenerowym w wewnętrznym i (starym) porcie gdańskim. GCT SA należy do Grupy Hutchison Port Holdings (HPH), posiadającej udziały w 49 terminalach, w 25 krajach - w Australii, Azji, na Bliskim Wschodzie, Afryce, Europie i w obu Amerykach. Wysokość kapitału zakładowego i wpłaconego gdyńskiej spółki HPH wynosi prawie 11,4 mln zł. GCT zajmuje na obszarze portu gdyńskiego teren o łącznej powierzchni 18,6 hektarów. Przy nabrzeżu Bułgarskim, o długości 450 m, stanowiska przeładunkowe kontenerowców mają długość 366 m. Statki obsługują 2 (trzecia w trakcie uruchamiania) kontenerowe suwnice nabrzeżne, 7 suwnic placowych i 3 wozy kontenerowe.

50 ton - kontenery z ładunkami o takiej masie może przeładowywać za jednym razem na statki nowa suwnica z Chin w Gdynia Container Terminal SA.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto