Jeśli uda się znaleźć finansowanie i prace zostaną zrealizowane do 2020 r., jak planują reprezentanci PKP PLK, będzie to najbardziej kosztowna inwestycja w Gdyni w ostatnim dziesięcioleciu. Dla porównania, na dokończenie Trasy Kwiatkowskiego i połączenie jej z obwodnicą wydano nieco ponad 231 mln zł.
Czytaj także: Port w Gdyni się rozwija. Powstanie nowoczesna stacja kolejowa
Samo sporządzenie studium wykonalności to koszt prawie 1,4 mln zł netto. Dokument obejmie swoim zakresem stację, aktualnie obsługującą Port Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz jej powiązania z siecią kolejową. Jest to teren łącznie aż 70 hektarów, znajduję się na nim ponad 160 km torów i 400 rozjazdów. Dokument odpowie na pytanie, w jaki sposób przebudować stację, obsługującą port, aby mogła efektywnie spełniać swoją rolę w przyszłości. Analizy uwzględnią plany rozwojowe Gdyni, portu oraz kontrahentów, korzystających obecnie z infrastruktury kolejowej.
Czytaj także:
Port w Gdyni się rozwija. Powstanie nowoczesna stacja kolejowaPrace nad studium zakończą się we wrześniu 2015 r. Projekt sporządzenia dokumentu współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
- Realizowane przedsięwzięcie potwierdza dążenie PLK do rozwoju sieci kolejowej i zapewnienia przewoźnikom dobrego dostępu do obszarów ważnych gospodarczo, w tym do portów morskich - mówi Remigiusz Paszkiewiczprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Dobre wykorzystanie tych terenów będzie sprzyjać rozwojowi miast portowych.
Walery Tankiewicz, wiceprezes gdyńskiego portu, wyjaśnia, że znaczna większość infrastruktury kolejowej na portowych terenach w Gdyni powstała w okresie przedwojennym i była dostosowana do ówczesnych technologii.
- Nie odpowiada ona dzisiejszym i przyszłym potrzebom, wynikającym zwłaszcza z rozwoju transportu intermodalnego, obsługującego przewozy kontenerów i naczep przez regularne połączenia kolejowe - mówi Walery Tankiewicz. - Port Gdynia jest początkiem korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk, jednego z kilku kluczowych dla całej Unii Europejskiej. Tym samym zapewnienie efektywnego dostępu kolejowego do naszego portu jest nie tylko niezbędne dla jego rozwoju, ale też stanowi jedno z zobowiązań państwa polskiego, wynikających z regulacji unijnych w zakresie transportu.
Czytaj także: Gdynia: Strategiczna umowa dla rozwoju gdyńskiego portu oraz przyszłości Stoczni MW podpisana
Walery Tankiewicz dodaje, że w ciągu ostatnich pięciu lat przeładunki w gdyńskim porcie, obsługiwane drogą kolejową, wzrosły o 50 proc.
Przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia znajduje się na liście podstawowej projektów morskich, planowanych do wsparcia ze środków Funduszu Spójności w ramach mechanizmu Connecting Europe Facility (CEF). PKP PLK liczą więc, iż Komisja Europejska sfinansuje ponad połowę kosztów gigantycznego przedsięwzięcia.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?