Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na szlaku PKM trwa wycinka, wkrótce druga tura konsultacji

Arek Gancarz
Nie przed feriami, ale najwcześniej na przełomie stycznia i lutego odbędzie się druga runda konsultacji społecznych w sprawie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Zaspa - Kokoszki. Na szlaku pracują na razie dendrolodzy i saperzy. Nasyp dawnej kolei kokoszkowskiej ma zmienić oblicze do 28 lutego.

Na trasie kolei kokoszkowskiej pracują dendrolodzy i saperzy. Pierwsi oznaczają drzewa i krzewy do wycięcia na szlaku. Takie prace przeprowadzono już w rejonie ulic Dolne Migowo/Potokowa i w wąwozie koło VII Dworu. Prace wykonują Biuro projektowe EKOsystem i Przedsiębiorstwo Budowlano-Usługowe GPRD-Zieleń Spółka z o.o. oraz Prace Wyburzeniowe i Minerskie EXPLOSIVE S.C. Ich koszt to 1 115 215 zł.

Unia Europejska da więcej na Pomorską Kolei Metropolitalną

Wcześniej teren spenetrowali saperzy. Bowiem jak powiedział podczas spotkania z mieszkańcami Strzyży Krzysztof Rudziński, prezes PKM SA, nie ma dokumentacji potwierdzającej rozminowanie nasypu i jego okolicy, a przecież w marcu 1945 roku toczyły się tu ciężkie walki wojsk radziecko-polskich i hitlerowskich.

Wstępne czasy przejazdów pociągów PKM: do Kościerzyny w niecałą godzinę, z lotniska do centrum w mniej niż 30 min

Saperzy wydobyli do połowy grudnia 9 granatów moździerzowych kal. 82 mm, 3 pociski artyleryjskie kal. 88 mm, granat ręczny RG-42 oraz ponad 60 sztuk różnego rodzaju fragmentów bomb, pocisków, granatów moździerzowych i łusek.

Pomorska Kolej Metropolitalna będzie szybsza niż SKM
Wszystkie pochodzące z okresu II wojny światowej (warto przy okazji wspomnieć, że 25 marca przestały istnieć, do dziś niszczejące, wiadukty kolei, które wysadziły wycofujące się oddziały niemieckie). Później ciężkie mrozy przerwały ich pracę. Obecnie wrócili na odcinek PKM między Wita Stwosza a Polanki. 20 stycznia mają się przenieść na odcinek Słowackiego-Rakoczego.

- Na miejsce usuniętych, ponad 10-letnich drzew w pobliżu szlaku kolei metropolitalnej zasadzone zostaną takie same gatunki - zapewniają władze spółki PKM SA.

Wiadomo już, że kolejna runda konsultacji społecznych wraz z przedstawieniem oceny oddziaływania PKM na środowisko ma się odbyć na przełomie stycznia i lutego, nie jak zakładano początkowo w połowie bieżącego miesiąca.

Wówczas mieszkańcy dzielnic Gdańska, przez które ma przebiegać kolej, będą mogli wypowiedzieć się w sprawie projektu, np. liczby i lokalizacji przystanków - czy powinien powstać przystanek Niedźwiednik, jeśli będzie przystanek Morena w rejonie ul. Potokowej i Dolne Migowo, czy też gdzie zlokalizować przystanek Matarnia (brane pod uwagę są lokalizacje przy parku handlowym Matarnia lub przy ul. Budowlanych).

Z kolei władze Gdyni przygotowały się już na przedłużenie linii do lotniska Gdynia-Kosakowo. Przystanki PKM mają powstać na Pogórzu (ul. Żelazna) i Obłużu Górnym (ul. Maciejewicza), co uchwalono niedawno w planie zagospodarowania przestrzennego. Kolej miałaby biec istniejącą trasą towarową Chylonia - Oksywie i dalej bocznicami do Kosakowa.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć jesienią 2011 roku. Koszt inwestycji to ok. 850 mln zł. Pieniądze na budowę będą pochodziły z Unii Europejskiej (85 proc. wartości inwestycji, czyli ponad 720 mln zł) i pożyczek bankowych. 14,5 mln zł wyłożą władze samorządowe województwa pomorskiego. Pierwszy etap między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie ma zostać oddany w przyszłym roku. Następnie do 2015 r. budowany będzie odcinek z lotniska do Gdańska Wrzeszcza.

Wstępna koncepcja przebiegu PKM (kwiecień 2010)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto