Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jakie zmiany w ruchu drogowym w Gdyni? Będą nowe strefy?

Marcin Lange
fot. Tomasz Bołt
W czwartek, 14 lipca odbędzie się debata dotycząca zmian w ruchu drogowym w centrum. Rozważane będzie m.in wprowadzenie stref Tempo 30 i uiszczania opłat w SPP także w soboty.

Czy na ulicach Starowiejskiej i Świętojańskiej wprowadzone zostaną ograniczenia prędkości do 30 km/h? Czy kierowcy parkujący w gdyńskiej strefie płatnego parkowania będą musieli uiszczać opłaty także w soboty? Czy będzie możliwość tworzenia podstref płatnego parkowania w innych, poza Śródmieściem, częściach Gdyni? I wreszcie - czy wprowadzona zostanie w mieście jednolita polityka parkingowa, która między innymi ograniczy możliwość pozostawiania samochodów na chodnikach?

Czytaj także: Kierowcy autobusów w Gdyni będą protestować

To tylko część pomysłów, które w najbliższy czwartek trafią pod dyskusję na organizowanej przez gdyński Zarząd Dróg i Zieleni debacie. Wtedy też wyjaśnić się powinno, które z tych rozwiązań mogą zostać w niedalekiej przyszłości wprowadzone w życie.

Najdłużej rozważanym rozwiązaniem i poprzedzonym konsultacjami społecznymi, jest wprowadzenie w centrum miasta ograniczeń dla ruchu kołowego w ramach programu Civitas Dyn@mo. Początkowo brano pod uwagę trzy ulice: al. Jana Pawła II, Starowiejską oraz Świętojańską. Po wspomnianych konsultacjach z pomysłu ograniczeń na tej pierwszej się wycofano, a na ul. Starowiejskiej i ul. Świętojańskiej wprowadzona ma zostać strefa Tempo 30.

- Mam wrażenie, że w myśleniu o mieście jesteśmy gdzieś w latach 70. ubiegłego wieku. Wciąż w planach miasta obecne są pomysły na budowę czteropasmowych ulic w Śródmieściu, jak na przykład ul. Nowa Waszyngtona, czy poszerzenie ul. Władysława IV. A strefa Tempo 30, która w Gdańsku jest powszechna, u nas dopiero się pojawia i to jako osiągnięcie na rzecz pieszych. Myślę, że już czas na odważniejsze decyzje - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska, które lobbowało za wprowadzeniem na tej najstarszej arterii w mieście strefy pieszo -jezdnej. - Cieszy mnie decyzja o zorganizowaniu debaty na temat przyszłości Starowiejskiej i okolicznych ulic, która zapadła po tym, gdy kolejne grupy mieszkańców Gdyni zgłaszały swoje zastrzeżenia do obecnych planów. To oznacza, że powoli przebija się inny punkt widzenia na miasto, niż dominujący obecnie - dodaje Łukasz Piesiewicz.

Zobacz również: Kontrowersje wokół płatnych parkingów przy plażach

To właśnie Piesiewicz jest inicjatorem petycji, podpisanej przed kilkunastoma dniami także przez przedstawicieli sześciu innych gdyńskich stowarzyszeń i organizacji - m.in. „Rowerową Gdynię”, „Gdynia. Chodniki dla ludzi”, ale i „Przyjazne Karwiny”, a która dotyczy wprowadzenia obowiązku uiszczania opłat w strefie płatnego parkowania również w soboty, możliwości tworzenia podstref w innych częściach miasta. Do tego dochodzi też między innymi doprowadzenie do bardziej restrykcyjnego podejścia służb mundurowych do łamiących przepisy kierowców oraz upowszechnienia parkowania równoległego i ograniczenia możliwości parkowania na chodnikach.

- Mam swoje prywatne zdanie w tej kwestii, ale póki co wstrzymam się z komentarzem. Po to właśnie odbędzie się debata, aby rozważyć wszystkie propozycje i zadecydować, które z nich będziemy starać się realizować - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto