Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia morze możliwości w środku miasta

[email protected]
Znacznie młodsza od Gdańska -stolicy województwa pomorskiego Gdynia, swój rozwój i prestiż zamierza oprzeć na dwóch portach. Jeden z nich morski istnieje od dawna, a od początku powstania miasta nabrał ...

Znacznie młodsza od Gdańska -stolicy województwa pomorskiego Gdynia,
swój rozwój i prestiż zamierza oprzeć na dwóch portach.

Jeden z nich
morski istnieje od dawna, a od początku powstania miasta nabrał
dużego znaczenia. Drugi lotniczy funkcjonuje na pograniczu Gdyni i
sąsiedniej gminy: Kosakowo. Obecnie służy głoównie celom militarnym, ale
władze miasta robią wiele, by lotnisko Babie Doły stało się przydatne
także komunikacji cywilnej. Rozbudowa miasta ma zaś iść w kierunku
zachodnim, do Chwarzna i Wiczlina dowiadujemy się od Joanny Grajter,
rzecznika prasowego Gdyni.
Dlatego do strategicznych priorytetów działania władz miasta należy
program uzbrajania tamtejszych terenów pod nowe budownictwo
mieszkaniowe. Jak wynika z badań i analiz, preferowanym kierunkiem
ekspansji terytorialnej miasta powinno być i jest właśnie Chwarzno
Wiczlino (północna część Gdyni-Zachód, na zachód i południowy zachód od
Chwarzna w granicach administracyjnych Gdyni i dalej w kierunku Bojana
oraz Koleczkowa). Miejskie plany zagospodarowania przestrzennego na
terenach tych przewidują budownictwo mieszkaniowe oraz usługi.
Innym, przewidywanym przez urbanistów, kierunkiem rozprzestrzeniania się
Gdyni jest Chwaszczyno (po obu stronach ul. Wielkopolskiej, ul.
Chwaszczyńska, rejon Kacze Buki, okolice Polifarbu aż do granic
administracyjnych Gdyni). Tam, oprócz budownictwa mieszkaniowego,
dopuszczalny jest nieuciążliwy przemysł.
Miasto Gdynia ma też wiele możliwości umacniania się w swym środku,
gdzie powstaje strefa rozwoju centrum miasta. Ewenementem na skalę
europejską jest unikatowy, 100-hektarowy, niezabudowany, lecz uzbrojony
technologicznie teren, położony na pograniczu śródmieścia i portu
tzw. międzytorze. Znajduje się ono w rejonie ulic: Polska, Wendy, Jana z
Kolna, Chrzanowskiego. W planach szczegółowych zagospodarowania
przestrzennego dla dzielnicy portowo przemysłowej strefa rozwoju
centrum miasta przewidziana została jako miejsce powstania nowoczesnej
dzielnicy, w której wzajemnie mogą się przenikać funkcje portowe oraz
śródmiejskie. Powstać może tu także sfera usług handlowych,
przemysłowych i uszlachetniających, w tym także konfekcjonowanie oraz
obsługa wysoko przetworzonych towarów. W części miejskiej przewidziane
jest powstanie nowego finansowego city, "inteligentnych" budynków oraz
przemysłu wysoko rozwiniętych technologii. Obecnie trwa procedura
uwłaszczeniowa PKP na przeważającej części Międzytorza. Pod zabudowę
przeznaczone może być około 30 procent tej części miasta ocenia
Joanna Grajter. Reszta zostanie przeznaczona na drogi, place składowe.
Władają zaś tym obszarem PKP i one będą decydować, co z nim zrobić
czy sprzedać, czy wydzierżawić albo wnieść do spółki. Międzytorze jest
zlokalizowane bardzo korzystnie.
Nowoczesny terminal promowy w porcie wschodnim w Gdyni, projektowany
niedaleko Międzytorza, będzie ważnym ogniwem w korytarzu transportowym
północ południe. Jego celem było przygotowanie koncepcji inwestycji,
które ulokowane będą na obszarze Międzytorza i które będą silnie
oddziaływać na swoje przestrzenne otoczenie. Realizacja przedsięwzięcia,
czyli lepszego wykorzystania warunków portowych Gdyni, wymaga
przeniesienia terminalu promowego z miejsca jego obecnego usytuowania w
porcie zachodnim do wschodniego (a dokładnie na nabrzeże Polskie i
Fińskie) czytamy na stronie internetowej miasta Gdyni. Wówczas
dworzec promowy ulokowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie centrum
miasta. Połączenie promowe Gdyni z Karlskroną należy do najbardziej
dynamicznych i intensywnie rozwijających się połączeń środkowego
Bałtyku, dlatego, o poprawę cumowania takich jednostek trzeba dbać.
Istnieją bowiem możliwość potrojenia wielkości przeładunków i obrotów
promowych w perspektywie najbliższych 25 lat.
Ważne jest też wskazanie przebiegu układu drogowego, łączącego nowy
terminal promowy z centrum miasta, i przygotowanie koncepcji
rewitalizacji historycznego budynku Dworca Morskiego (nabrzeże
Francuskie), który razem z nowym terminalem promowym tworzyć będzie
jeden spójny kompleks funkcjonalny. Końcowe rekomendacje zmierzają w
kierunku przywrócenia mu funkcji obsługi statków pasażerskich.
Rozpatrywana jest także funkcja konferencyjna. W tym celu niezbędna
będzie odbudowa zniszczeń wojennych, odtworzenie historycznej
architektury oraz przygotowanie obiektu do odgrywania nowych funkcji.
Inwestycja "Budowa nowego terminalu promowo--pasażerskiego wraz z
dostępem drogowym i kolejowym" została zgłoszona do Ministerstwa
Transportu. Po ocenie inwestycji znalazła się ona na tzw. liście
indykatywnej (wykazie priorytetów inwestycyjnych Ministerstwa Rozwoju
Regionalnego), w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i
Środowisko, na lata 2007-2013. Początek realizacji tego zamierzenia
zaplanowano na bieżący rok.

Kazimierz Netka

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto