Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdański Obszar Metropolitalny. Projekty zgodne ze "Strategią rozwoju województwa pomorskiego 2020"

Kazimierz Netka
Polityka transportowa w regionie to, zdaniem niektórych ekspertów, jedynie wypadkowa starań grup interesów
Polityka transportowa w regionie to, zdaniem niektórych ekspertów, jedynie wypadkowa starań grup interesów Przemek Świderski
Uwagi, zgłoszone podczas konsultacji dotyczących projektów RPS - regionalnych programów strategicznych - muszą zostać przeanalizowane, a gdy trzeba - uwzględnione. Pod warunkiem, że nie wykraczają poza zapisy strategii "Pomorskie 2020"

Pomorskie wytycza sobie zadania, które chce zrealizować do 2020 roku. Zakres tych zadań został wskazany w "Strategii rozwoju województwa pomorskiego 2020", którą Sejmik przyjął we wrześniu 2012 roku. W skrócie ten dokument zwany jest "Pomorskie 2020". Szczegółowe propozycje zawarte są w projektach regionalnych programów strategicznych (RPS), których jest sześć. Podczas trwających obecnie społecznych konsultacji, dotyczących zapisów w tych dokumentach, zgłaszane są do nich różne spostrzeżenia.

Wszystko na temat Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego

Jakiego rodzaju są to uwagi? Podczas jednego z tych spotkań, w Gdańsku, na brak wspólnej polityki transportowej w skali Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego zwrócił uwagę dr inż. Jan Bogusławski, prezes zarządu Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT. Jego zdaniem można mówić w ogóle o braku polityki transportowej w regionie. To, co się dzieje, jest wypadkową starań grup interesów.
- Nie umiemy uporządkować całkiem lokalnych, niemalże podwórkowych układów, a one bardzo ludziom dokuczają - akcentowali inni uczestnicy konsultacji. - Czy trzeba aż strategii, by te układy wyprostować?
Podawano przy tej okazji konkretny przykład: Przez wiele lat inżynierowie, profesorowie, technicy, przybywający do Domu Technika w Gdańsku, odczuwali na własnej skórze skutki nieskoordynowania układów komunikacyjnych. A do tego Dom Technika był niemal odcięty od otoczenia olbrzymią dziurą, jaką wykopano tuż przed siedzibą NOT. I do niedawna nie było mocnych, żeby cokolwiek w tym zmienić. Takich miejscowych komunikacyjnych utrudnień jest więcej, nie tylko w samym Gdańsku, ale i w całym regionie.

Jakie są szanse, że wreszcie sprawa transportu województwa zostanie należycie potraktowana, jakie są nadzieje, że uwagi, zgłaszane podczas tych spotkań, nie odbiją się jak groch od ściany, a zostaną uwzględnione? - zapytaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim.

Czytaj także: "Weekend za pół ceny" nie tylko w Gdańsku. W 2014 r. obejmie cały Gdański Obszar Metropolitalny?

- Zależy nam na tym, żeby podczas konsultacji zebrać głosy jak największej liczby osób, instytucji, przedsiębiorstw, wszystkich zainteresowanych - mówi Radomir Matczak, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego. - Chodzi o to, by ludzie mogli wskazać problemy, które ich zdaniem w RPS-ach zostały za słabo zaakcentowane albo powinny być realizowane inaczej niż zapisano w projektach. Dyskutujemy też o tym, jak przedsięwzięcia zapisane w projektach RPS zhierarchizować. Chodzi o to, żebyśmy mogli wskazać, co i w jakiej kolejności powinniśmy robić, w których sferach życia społecznego i gospodarczego. Wszystkie uwagi zgłoszone w toku konsultacji zostaną przeanalizowane, a wyniki przedstawione w raporcie. Każda propozycja, która pozostawać będzie w zgodzie z główną strategią "Pomorskie 2020", dopracowująca, uzupełniająca zapisy zawarte w programach strategicznych, ma bardzo duże szanse na to, że zostanie uwzględniona.

Finał cyklu spotkań konsultacyjnych zaplanowano na 7 czerwca bieżącego roku. W sumie takich spotkań będzie około kilkudziesięciu. Odbywają się one w poszczególnych subregionach, a poza tym w mniejszych grupach roboczych - na przykład z radami zatrudnienia, przedsiębiorcami, konferencją rektorów, komisją dialogu społecznego, izbami gospodarczymi. Więcej informacji znaleźć można na stronie strategia2020.pomorskie.eu/pl

Regionalne Programy Strategiczne (RPS) - to projekty dokumentów, które mają uszczegółowić zapisy strategii "Pomorskie 2020". Opracowano sześć projektów RPS.
1. Rozwoju gospodarczego. W ramach konsultowania tego RPS zaplanowano między innymi cztery konferencje subregionalne;
2. Atrakcyjności kulturalnej i turystycznej. Ten RPS był już przedstawiany m.in. na spotkaniu konsultacyjnym z Radą Rektorów Województwa Pomorskiego;
3. Aktywności zawodowej i społecznej. Do opiniowania tego dokumentu zaproszono kilkadziesiąt instytucji, m.in. Pracodawców Pomorza, Politechnikę Gdańską, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową;
4. Ochrony zdrowia. Nad tym dokumentem pracuje na co dzień sześcioosobowa grupa robocza, która ma wypracować wizję pomorskiego systemu zdrowia;
5.Transportu. Konsultacje społeczne tego RPS rozpoczęto 8 kwietnia tego roku;
6. Energetyki i środowiska.

Zobacz też: Gdański Obszar Metropolitalny. Samorządy razem powalczą o fundusze z UE

Opinie i propozycje dotyczące projektów Regionalnych Programów Strategicznych można przesyłać pod adresem: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Departament Rozwoju Gospodarczego, ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk lub pocztą elektroniczną, pod adresem: [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Gdański Obszar Metropolitalny. Projekty zgodne ze "Strategią rozwoju województwa pomorskiego 2020" - Gdańsk Nasze Miasto

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto