Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Gdyni otworzy się kolejne centrum. Centrum Handlowe Wzgórze potrzebne czy nie?

Ksenia Pisera
Miasto w mieście, czyli ogromna galeria handlowa za rok zostanie otwarta w Gdyni. Wśród mieszkańców trwa dyskusja, czy jest potrzebna. Eksperci z zakresu gospodarki twierdzą, że to przyniesie korzyści.

Place zabaw, kina, lodowiska, ścianki wspinaczkowe, planetaria, a przede wszystkim sklepy i restauracje. Prawie jak miasto, tylko w klimatyzowanym obiekcie z ochroną. Inwestorzy zlecający budowę nowopowstających centrów handlowych prześcigają się w pomysłach jak przyciągnąć konsumenta.

Czytaj także: Gdynia: Budowa Centrum Handlowego Wzgórze - zobacz jak postępują prace [ZDJĘCIA]

W Trójmieście powstają kolejne takie obiekty, jedne z największych w Polsce. Część z mieszkańców zachodzi w głowę, czy przy co najmniej kilkunastu istniejących takich obiektach, kolejne są potrzebne. Eksperci odpowiadają, że tak.
Dokładnie 27 września 2013 r. klienci mają wejść do rozbudowanego Centrum Handlowego Wzgórze w Gdyni.

Będzie prawie dwa razy większe niż gdańska Galeria Bałtycka. W gdyńskim obiekcie zostanie otwartych 270 sklepów oraz kino z sześcioma salami projekcyjnymi.

- W Gdyni jest kilka centrów handlowych, ogromna galeria jest również w Gdańsku, nie jestem przekonany czy kolejny taki twór jest potrzebny - mówi Dawid Mierzejewski, mieszkaniec Gdyni. - Poza tym we wszystkich centrach handlowych są te same sklepy, pewnie to w Gdyni będzie świecić pustkami.

Według inwestora, klientów do CH Wzgórze mają przyciągnąć między innymi te marki, których do tej pory w Trójmieście nie było. Ponadto ma znaleźć się tam kino z sześcioma salami projekcyjnymi oraz kawiarnie i restauracje. Między innymi to przemawia do innych mieszkańców Gdyni. - Może i jest tu kilka centrów handlowych, ale ich oferta jest raczej uboga - ocenia Martyna Grajewska, studentka z Gdyni. - Chyba wszystkie sklepy w których kupuję znajdują się w Galerii Bałtyckiej, około godziny drogi w jedną stronę od mojego domu. To daleko, cieszę się więc, że taki wybór będzie również w Gdyni.
Jak podaje inwestor, obecnie 85 proc. powierzchni handlowej jest już wynajęta, większość pozostałej powierzchni jest zarezerwowana a sama oferta handlowa ma być wypełnieniem luki którą dotychczas odczuwali gdynianie i przyjezdni. O wielkości tego centrum świadczy chociażby planowana długość witryn sklepowych - w sumie 2 kilometry.

Zobacz też: Rozbudowa CH Wzgórze. Będzie nowe skrzyżowanie w Gdyni [Zdjęcia, Film]

Według planów inwestora Centrum Handlowe Wzgórze w Gdyni ma być podzielone na trzy główne części. Na terenie istniejącego już obiektu Centrum będzie tzw. "strefa serwisowa" z hipermarketem oraz salonem ze sprzętem gospodarstwa domowego. W drugiej części, nowego budynku, znajdą się sklepy które ofertę kierują do rodzin i dzieci. W środku centrum powstanie też imitacja miejskiego rynku. Trzecia część, tzw. "fashion" skoncentruje sklepy odzieżowe.

- Kryzys dotknął wszystkich i wynajem powierzchni handlowych nie jest łatwy, to są kwestie związane z wieloma procesami decyzyjnymi - mówi Yann Guen, wiceprezes zarządu spółki Mayland Real Estate. - Jednak 85 proc. powierzchni handlowej jest wynajęta, większość pozostałej części zarezerwowana. To może się jeszcze zmienić. Ostateczny kształt oferty handlowej CH Wzgórze przypuszczalnie będzie miało za dwa, trzy lata.

CH Wzgórze po rozbudowie ma być warte około 200 mln euro.
Na realizację tej inwestycji władze spółki zaciągnęły kredyt wielkości 137 mln euro. Przedtem sama budowa była kilkukrotnie przerywana właśnie z braku funduszy. Eksperci oceniają, że ta wielomilionowa inwestycja zwróci się inwestorom, mimo niepewnych czasów.

- Skoro centrum powstaje to znaczy, że musi się opłacać - twierdzi Marcin Peterlik, ekspert z warszawskiego Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. - Takie inwestycje są poprzedzane szczegółowymi badaniami, w tym m.in. oceną perspektyw i potencjału rynku. Ta inwestycja zapewne nie zwróci się od razu, korzyści przyjdą z czasem.

Centra handlowe w Trójmieście. Wzgórze w Gdyni, Hevelius w Gdańsku, nowe centrum w Szadółkach!

Te mają również być odczuwalne dla mieszkańców Trójmiasta. - Większa ilość centrów handlowych, a co za tym idzie, sklepów i ich ofert powoduje, że producenci będą musieli obniżyć ceny żeby przyciągnąć klientów - kontynuuje Peterlik.
Socjologowie z Uniwersytetu Śląskiego - Barbara Lewicka, Tomasz Nawrocki i Krzysztof Bierwiaczonek - przeprowadzili badania z których wynika, że mieszkańcy tamtych okolic mimo dużej liczby domów handlowych wciąż doceniają uroki
nie tylko galerii handlowych, ale również centrów miast.

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdyni prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto