Firma Google i historia jej sukcesu

Materiał informacyjny
Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale produkty firmy Google są elementem codzienności każdego z nas. Dlaczego? Marka ta to nie tylko wyszukiwarka Google, ale również system Android zainstalowany na naszych smartfonach czy też przeglądarka internetowa, która jest najczęściej wykorzystywaną aplikacją służącą do surfowania po internecie. W jaki sposób Google doszło do takiego sukcesu? Jak zdobywało rynek?

Tradycyjnie… wszystko zaczęło się w garażu

Nie da się ukryć, że garaż jest najczęściej wskazywanym miejscem, jeśli chodzi o początki poważnych biznesów, które podbiły świat. Nie inaczej było również i w przypadku marki Google. Firma ta w pewnym sensie swoje początki miała na Uniwersytecie Stanforda. Tam poznali się Amerykanin Larry Page i Rosjanin Siergiej Brin. Wspólnie przygotowali oni pracę zatytułowaną „Anatomia dużej hipertekstowej wyszukiwarki sieciowej", która stała się podstawą stworzenia wyszukiwarki Google. Studencki projekt zaczął się coraz bardziej rozrastać i wtedy kreatywni studenci wynajęli garaż w miejscowości Menlo Park. Pozyskali oni inwestora – firmę Sun Microsystems Andy Bechtolsheim, a w sumie na projekt wyłożono 1,1 mln dolarów. Sama marka Google powstała w 1998 roku. Rewolucyjne w wyszukiwarce były czynniki brane pod uwagę przy tworzeniu rankingu stron oraz mechanizm indeksowania zasobów. Google brało i w dalszym ciągu bierze pod uwagę odnośniki prowadzące do danej strony internetowej, czyli tzw. aktywne, bezpośrednie linki. Oczywiście przez lata algorytm był stale rozwijany i aktualnie lista czynników rankingowych jest bardzo długa. Wyszukiwarka od samego początku stawiała na minimalizm pod względem treści i grafiki, a jednocześnie na wysoką jakość uzyskiwanych wyników wyszukiwania.

Kolejnym krokiem firmy Google była przeprowadzka do Palo Alto, do której doszło w 1999 roku. Szybkość rozwoju sprawiła jednak, że firma musiała się przenieść do kompleksu biurowego Mountain View, gdzie do dzisiaj znajduje się jej główna siedziba.

Za ciekawostkę należy uznać słowo „googlować”, które wśród młodych jest od bardzo dawna w użytku. Co ciekawe, znalazło się ono w 2006 roku w angielskich słownikach. Oczywiście jego znaczenie należy po prostu łączyć z poszukiwaniem czegoś przez internet. Doskonale znane są wszystkim również powiedzenia takie jak: „jeśli nie ma cię w Google, to nie ma cię w internecie”. Nie ma co ukrywać, że w znacznym stopniu są one po prostu zgodne z prawdą.

Jak na tym zarobić?

Jednym z problemów, jakie mieli Brin i Page, było znalezienie sposobu na spieniężenie swojego sukcesu. Nie mieli pomysłu, bo chcieli zarobić, ale bez irytowania swoich użytkowników. W ten sposób powstał system AdWords, który aktualnie nosi nazwę Google Ads. Firmy, korzystając z niego, mogą się reklamować w wyszukiwarce i na stronach należących do sieci Google AdSense. Celem było postawienie na reklamy kontekstowe i okazało się to niebywałym sukcesem, który generuje dla marki ogromne przychody na całym świecie. Co więcej, w ten sposób powstał z czasem nowy zawód związany z prowadzeniem kampanii w ramach systemu AdWords.

Kluczowe daty w historii Google

Marka istnieje tylko albo aż 20 lat, a zdążyła w tym czasie odnieść ogromny sukces na wielu polach. Prześledźmy najważniejsze daty w historii firmy Google:

1998 rok – powstaje wyszukiwarka Google.

2000 rok – wyszukiwarka staje się najpopularniejsza na świecie.

2004 rok – pojawia się popularna poczta Gmail.

2005 rok – startuje Google Maps.

2006 rok – firma Google przejmuje Youtube’a, który pomimo ogromnego zainteresowania nie generuje dla niej zysku.

2007 rok – powstaje mobilny system operacyjny Android.

2008 rok – do użytku trafia przeglądarka Chrome.

Jak widać, Google zapewnia nam dostęp do wielu usług, które towarzyszą nam na co dzień. Oczywiście to nie wszystko. Przede wszystkim firma ta nie tylko tworzyła kolejne programy czy usługi, ale również przejmowała wiele innych marek, wydając przy tym miliardy dolarów.

Google monopolistą rynkowym?

Sukces firmy Google jest wyjątkowy na tle większości firm. Choć marka ta straciła miano najwartościowszej na świecie, to jednak w dalszym ciągu jest po prostu potentatem rynkowym. Choć większość projektów tej firmy okazało się dużym sukcesem, to oczywiście nie wszystkie. Jedną z większych porażek jest zamykany aktualnie Google+. Firma chciała podjąć walkę z Facebookiem, ale tak naprawdę projekt ten okazał się całkowitą klapą. Nie zdobył on większego zainteresowania, ale również nie był odpowiednio rozwijany. Za kolejną porażkę należy uznać przejęcie Youtube’a. Google wydało na niego 1,65 mld dolarów. Według nieoficjalnych informacji serwis ten jeszcze nigdy nie wygenerował zysku. Cieszy się ogromną popularnością, ma mnóstwo użytkowników, wprowadzono na nim reklamy, ale to zbyt mało, aby pokryć przeogromne potrzeby serwerowe. Być może nie bez znaczenia dla rozwoju serwisu będzie ekspansja szybkiego łącza na świecie, w Polsce dostępnego np. w ramach internetu światłowodowego UPC. Może więcej użytkowników będzie przesyłać i promować swoje filmy?

Problemem związanym z monopolem Google na wielu rynkach są kary, które nakłada na firmę Komisja Europejska. W lipcu 2018 roku wyniosła ona aż 4,3 mld euro - za praktyki monopolistyczne. To ogromna kwota, co więcej, w roku 2017 firma również została ukarana – tym razem kwotą ponad 2 mld dolarów. Jak marka poradzi sobie z tak ogromnymi karami? Zapewne w większości zostaną one pokryte przez użytkowników poszczególnych usług tej firmy.

Google dalej rośnie

Trudno oczekiwać, aby Google utraciło swoją pozycję. Usługi i produkty tej firmy otaczają nas z każdej strony i tak naprawdę trudno funkcjonować w obecnych czasach bez ich rozwiązań.

Więcej na temat:

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3