Dyskusja o szkolnictwie wyższym w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni [zdjęcia]

O szansach, wyzwaniach i zagrożeniach, które stoją przed obecnym systemem szkolnictwa wyższego w Polsce, rozmawiali prelegenci poniedziałkowej debaty, zorganizowanej w murach Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni

Wśród zaproszonych gości był m.in. podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Warto zaznaczyć, że dyskusja odbyła się w pierwszym miesiącu obowiązywania nowej ustawy o szkolnictwie wyższym.

Głównym celem spotkania była chęć podjęcia dyskusji nad przyszłością i rozwojem szkolnictwa wyższego w Polsce w XXI wieku. Sam pomysł debaty zrodził się w wyniku współpracy Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni z Fundacją Pomeranian Students' Coalition. Dyskusję rozpoczęto od wystąpienia rektora AMW.

- Dziękuję za zorganizowanie tej debaty w murach naszej uczelni, gdyż dzięki temu możemy usłyszeć z ust pana ministra i pozostałych znakomitych gości, jak inni podchodzą do spraw związanych ze zmianami na uczelniach - mówił w czasie otwarcia dyskusji rektor komendant AMW komandor Tomasz Szubrycht. - Warto też uświadomić sobie, że te zmiany to nie jest sprawa tylko rektora, dziekanów i prorektorów. Wszyscy musimy stanąć przed tym wyzwaniem. Dotyczy to zarówno pracowników, jak i studentów - podkreślił.

Poniedziałkową debatę poprowadził Łukasz Wyszyński, prezes zarządu Fundacji PSC. Wśród gości, którzy wzięli udział w spotkaniu, znaleźli się m.in. Piotr Müller, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. dr hab. Zbigniew Marciniak, przewodniczący Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. dr hab. inż. Jan Szmidt, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Maciej Markowski, przewodniczący Zarządu European Consortium for Accreditation in Higher Education i przedstawiciel Polskiej Komisji Akredytacyjnej, dr hab. Jerzy Kojkoł, prof. AMW, dziekan Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych oraz Tomasz Tokarski, przewodniczący Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej.

Debatę podzielono na dwie części. W czasie pierwszej z nich każdy z gości mógł przedstawić swój punkt widzenia, dotyczący szans i zagrożeń, które aktualnie stoją przed polskim szkolnictwem wyższym.

- Przez lata szkolnictwo wyższe i nauka w Polsce zostały zamknięte w schematach, które w wielu przypadkach były dobrze realizowane w ramach utartych przyzwyczajeń – tłumaczył w czasie spotkania Piotr Müller, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. - Teraz przed uczelniami otwiera się okienko transferowe do głębokich zmian i jest to dla nich niewątpliwa szansa. Oczywiście trzeba podkreślić, że szanse i wyzwania w dużej mierze się ze sobą pokrywają. Wśród szans jest m.in. rozszerzenie autonomii organizacyjnej uczelni oraz odejście od myślenia, że każda uczelnia musi być zamknięta w silosach wydziałowych. Dzięki ustawie możliwe będzie m.in. prowadzenie studiów między wydziałami, a kadra z różnych wydziałów będzie mogła być wykorzystywana do prowadzenia różnych kierunków studiów. Dodatkowo, co ważne, badania naukowe będą oceniane z punktu widzenia całej uczelni, a nie wąsko zamkniętych katedr czy instytutów - zaznaczył Piotr Müller.

Również zdaniem prof. dr hab. Zbigniewa Marciniaka, przewodniczącego Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, szanse i zagrożenia stojące przed polskimi uczelniami są ze sobą nierozerwalnie związane.

- W mojej opinii największym zagrożeniem jest to, że nie będziemy potrafili wykorzystać danej nam szansy - mówił prof. dr hab. Zbigniew Marciniak. - Mówi się wiele o etosie akademickim, o swobodzie badań, ale jeśli się okaże, że uczelnie wolą stary system, to będzie wielki wstyd. Myślę jednak, że jeśli korporacje potrafią zrobić wielki skok do przodu, to nam też powinno się to udać - dodał.

Z kolei prof. dr hab. inż. Jan Szmidt, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, w swojej wypowiedzi wystosował apel do studentów.

- Szanowni Państwo, musicie zrobić wszystko, żeby ten paszport, który nazywa się dyplomem, za dziesięć czy dwadzieścia lat, kiedy będziecie w apogeum swojej działalności zawodowej, był wart pięć razy więcej niż dzisiaj. Chciałbym żebyście wtedy powiedzieli, że warto było studiować w Polsce i nie wyjeżdżać za granicę. Dlatego robimy te zmiany - zaznaczył profesor Szmidt.

W drugiej połowie spotkania głos oddano zebranym w audytorium słuchaczom, wśród których było wielu studentów i pracowników AMW.

Przypomnijmy, że prace nad nową ustawą, nazywaną także Konstytucją dla nauki lub też Ustawą 2.0, trwały od dwóch lat. Warto dodać, że jednocześnie nad tym samym zagadnieniem pracowały cztery niezależne zespoły ekspertów. Nowa ustawa weszła w życie 1 października 2018 roku i zastąpiła cztery istniejące do tej pory akty: prawo o szkolnictwie wyższym, ustawę o zasadach finansowania nauki, ustawę o stopniach i tytule naukowym oraz ustawę o kredytach i pożyczkach studenckich.

Wydarzenie odbyło się pod patronatem "Dziennika Bałtyckiego".

JD

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3