Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dobra wiadomośc dla rowerzystów. Na ulicy 3 Maja powstanie kontrapas rowerowy [ZDJĘCIA]

Justyna Degórska
Nowy kontrapas rowerowy w Gdyni
Nowy kontrapas rowerowy w Gdyni Tomasz Bołt
To dobra wiadomość dla wszystkich rowerzystów - Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, tuż po Święcie Niepodległości, 12 listopada b.r, planuje przystąpić do wdrażania zmian na ul. 3 Maja. Na odcinku od ul. Starowiejskiej do ul. Obrońców Wybrzeża na jezdni zostanie wydzielony pas ruchu dla rowerów, ciągnący się pod prąd ulicy.

Dzięki wyznaczeniu tzw. kontrapasa, amatorzy jednośladów będą mogli w łatwiejszy sposób przejechać odcinek od ścieżki na ul. Władysława IV do terenu Dworca PKP.

- Pomysł kontrapasa na ul. 3 Maja pojawił się już w trakcie prac nad audytem polityki rowerowej miasta BYPAD wiosną 2013 roku - mówi Rafał Studziński, specjalista ds. komunikacji rowerowej ZDiZ w Gdyni. - Jesteśmy przekonani, że kontrapas znacznie ułatwi rowerzystom poruszanie się między ulicami Armii Krajowej i Starowiejską. Nie ma na tym odcinku ścieżki rowerowej, a jazda ulicą Władysława IV ze względu na natężenie ruchu nie należy do najłatwiejszych - dodaje.

Prace na ul. 3 Maja rozpoczną się od korekty linii krawężnika miejsc postojowych przy kawiarni Cyganeria. Dodatkowo, wyznaczenie kontrapasa na tej trasie pociągnie za sobą kilka kolejnych modyfikacji w zasadach ruchu i postoju.

Zmieni się m.in. sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie odtąd możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe, na odcinku Starowiejska - 10 Lutego zlikwidowany zostanie lewy pas, natomiast skręt w lewo w ul. 10 Lutego będzie możliwy z pasa, który obecnie jest pasem środkowym. Ponadto, na odcinku od ul. 10 Lutego do ul. Obrońców Wybrzeża zostanie zawężona szerokość dostępnego dla kierowców pasa ruchu, a do programu sygnalizacji świetlnej zostanie dodana faza, która będzie włączać zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy tacy się pojawią.

Co więcej, równolegle do prac na ul. 3 Maja, ulice Starowiejska, Zgoda, Mściwoja, Zygmunta Augusta i Abrahama, od Starowiejskiej do 10 Lutego, zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Rowerzyści również tam będą mogli poruszać się pod prąd ulicy (z wyłączeniem ul. Starowiejskiej).

W pierwszym okresie po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu ZDiZ będzie prosił o pomoc Straży Miejskiej w pilnowaniu nowego porządku - zarówno w kwestii postoju samochodów, jak i poruszania się rowerzystów.

- Kontrapas na ul. 3 Maja to spory projekt, który jest jednak tylko elementem zaplanowanych zmian w śródmieściu – zapewnia Rafał Studziński. - ZDiZ Gdynia, kierując się planem działań ze wspomnianego audytu BYPAD, zamierza ograniczyć prędkość na wszystkich bocznych i mniej znaczących uliczkach, a także dopuścić na nich ruch rowerów pod prąd, jeśli tylko będzie to konieczne i możliwe. Nasz zamysł będzie widoczny dopiero pod koniec 2016 roku, kiedy uda się wprowadzić je w życie. Kontrapasy dla rowerów będziemy starali się wprowadzać na uspokojonych uliczkach osiedlowych, np. w dzielnicy Dąbrowa, Działki Leśne czy Kamienna Góra.

Warto dodać, że kontrapasy dla rowerów to rozwiązanie, które skutecznie sprawdza się w Europie i jest powszechnie stosowane w miastach Francji, Niemiec, Austrii, Danii czy Szwecji. Coraz częściej kontrapasy są też wyznaczane w polskich metropoliach. Pionierami tego rozwiązania w naszym kraju były m.in. Kraków, Warszawa, Wrocław i Gdańsk. To ostatnie miasto może pochwalić się aż 200 ulicami z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. Mimo początkowych obaw, nie doszło na nich do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzystów. W Gdyni na takich zasadach funkcjonują aktualnie dwie ulice – Lotników od Przemyskiej do Stryjskiej (za ekranem hałasowym) oraz fragment ul. Starowiejskiej.

Decyzja o wyznaczeniu kontrapasa na ul. 3 Maja cieszy szczególnie gdyńskich rowerzystów.

- To świetna wiadomość, nareszcie – przyznaje Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Kontrapasy umożliwiające jazdę rowerem w obu kierunkach to sprawdzone rozwiązanie, którego zazdrościliśmy Gdańskowi. Kontrapas poprawia wzajemną widoczność rowerów i aut poruszających się po ulicy. W Gdańsku podobne rozwiązania skutkują zminimalizowaniem ryzykownych zdarzeń praktycznie do zera. Zwężona jezdnia przestaje kusić amatorów zbyt szybkiej jazdy a mieszkańcy zyskują bezpieczniejszą przestrzeń w swoim otoczeniu - dodaje.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto