Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Deptaki w Gdyni. Wyłączenie samochodów z ruchu w al. Jana Pawła II to dobry pomysł?

Ksenia Pisera
To, gdzie i kiedy powstaną strefy dla pieszych, zależy od urzędników i finansów miasta.
To, gdzie i kiedy powstaną strefy dla pieszych, zależy od urzędników i finansów miasta. T.Bołt
Urzędnicy zapytali mieszkańców Gdyni i przedsiębiorców, czy chcą deptak na alei Jana Pawła II. To, gdzie i kiedy powstaną strefy dla pieszych, zależy od wielu czynników.

Może nawet i miliony spacerowiczów rocznie przemierza gdyński skwer Kościuszki. Władze miasta zastanawiają się nad jego poszerzeniem. To byłoby możliwe, gdyby z ruchu samochodowego wyłączyć biegnącą wokół skweru aleję Jana Pawła II. Urzędnicy pytają więc mieszkańców i okolicznych przedsiębiorców, co o tym sądzą.

Ankieta dostępna jest również na stronie internetowej _mobilnagdynia.pl. _Wypełniając formularz, można odpowiedzieć urzędnikom na pytania - czy ulice powinny być dostępne wyłącznie dla pieszych, czy ograniczenia w ruchu samochodowym powinny dotyczyć całego odcinka, czyli od ul. Świętojańskiej do końca al. Jana Pawła II, czy tylko wybranych fragmentów: od ul. Waszyngtona albo od wjazdu do mariny, a także czy zmiany powinny być wprowadzone na stałe, czy czasowo.

CZYTAJ WIĘCEJDeptaki Gdyni. Jakie ulice mają sznasę stać się traktami pieszymi?

- Do tej pory przepytaliśmy około 700 mieszkańców i przedsiębiorców, ankietę internetową można wypełnić do 1 października - mówi Piotr Majewski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Aleja Jana Pawła II mogłaby sprawdzić się jako deptak. Tamtędy chodzi już wielu spacerowiczów, mieszkańców i turystów.

Organizacja strefy pieszej lub współdzielonej z rowerzystami w centrum miasta to jedno z założeń europejskiego projektu Civitas Dynamo, który jest właśnie realizowany między innymi w Gdyni. Do tej pory podobne analizy przeprowadzono w kontekście możliwej organizacji deptaka na ulicy Świętojańskiej oraz ul. Starowiejskiej. W pierwszym przypadku za wprowadzeniem ograniczeń dla ruchu samochodowego opowiedziało się 73 procent ankietowanych, w drugim - 58 proc. osób, które wypełniło formularze.

- Po podsumowaniu ostatniej ankiety będziemy mogli porównać wyniki i poznać dokładne preferencje gdynian - zapowiada Piotr Majewski. - Ale na tym analizy się nie skończą. Naukowcy z Politechniki Gdańskiej, nasi partnerzy w tym projekcie, przygotowują właśnie wirtualną symulację zamknięcia tych trzech ulic z uwzględnieniem natężenia ruchu samochodów czy pieszych. Dzięki temu będziemy mogli się dowiedzieć, jaki realny wpływ na płynność ruchu drogowego w Śródmieściu i okolicach będzie miało zamknięcie analizowanych ulic, każdej z osobna.
Co więcej, urzędnicy będą też badać sytuację parkingową w centrum miasta. Wydzielenie deptaka będzie bowiem oznaczać także likwidację miejsc postojowych w ścisłym Śródmieściu. Urzędnicy chcą sprawdzić, w którym miejscu można na to pozwolić.

Przygotowania do organizacji deptaka w Śródmieściu, choć wydają się zaawansowane, tak naprawdę nie są podparte jeszcze konkretnymi decyzjami. Wciąż bowiem nie wiadomo, czy i kiedy powstanie taka strefa dla spacerowiczów.

- To ostatecznie zależeć będzie od decyzji władz i możliwości finansowych miasta - zastrzega Alicja Pawłowska, szefowa Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania miejskiego ZDiZ, a Piotr Majewski dodaje, że takie decyzje ewentualnie mogłyby zapaść po zakończeniu w Gdyni realizacji unijnego projektu Civitas Dynamo, czyli nie wcześniej niż po 2016 roku.

Wyłączenie samochodów z ruchu w al. Jana Pawła II to dobry pomysł? Skomentuj na gdynia.naszemiasto.pl

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto