18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa PKM. W kwietniu rozstrzygnięty zostanie przetarg na tabor dla PKM

Jacek Wierciński
P.Świderski/archiwum
100 milionów złotych kosztować będzie 10 spalinowych składów, które pojadą budowaną obecnie linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Różnica wysokości, jaką będą musiały pokonać, to ponad 130 metrów.

- Różnica poziomów pomiędzy poszczególnym fragmentami trasy przekracza 130 metrów, więc zarówno silniki kolejki, jak i hamulce będą musiały być najwyższej jakości. Pociągi będą mogły osiągać prędkość 120 kilometrów na godzinę - zaznacza Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu ds. Transportu w Urzędzie Marszałkowskim.

ZOBACZ na jakim etapie jest budowa PKM.

Pociągi dostępne dla niepełnosprawnych - co najmniej w 40 proc. niskopodłogowe, klimatyzowane pojazdy dwuczłonowe - muszą mieć miejsce dla co najmniej 250 pasażerów (w tym minimum 100 siedzących), a trójczłonowy - 350 miejsc (minimum 150 siedzących). Podróżni będą mieć dostęp do próżniowych toalet, bezprzewodowego internetu oraz możliwość przewozu rowerów. Prawdziwym jednak wyzwaniem jest jednostka napędowa, jaka będzie się musiała znaleźć w pociągu.

W każdym przedsionku wagonu i toalecie zainstalowany zostanie intercom, umożliwiający alarmową komunikację głosową pasażera z obsługą pojazdu w kabinie motorniczego. Składy wyposażone zostaną także w system dynamicznej informacji pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED, które oprócz przekazywania komunikatów, dzięki technologii GPS zawiadamiać będą m.in. o położeniu pociągu. Motorniczowie będą w stałym kontakcie z Lokalnym Centrum Sterowania, które budowane jest przy przystanku kolejki "PKM Matarnia".
Zakup taboru jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość zamówienia szacowana jest na 119,33 mln zł netto, z czego unijne dofinansowanie wynosi 70,23 mln zł.

ZOBACZBudowa PKM: Nocne prace na Słowackiego we Wrzeszczu.

Otwarcie kopert w przetargu zaplanowano na 16 kwietnia. O wyborze tej najkorzystniejszej zadecyduje nie tylko cena, ale też m.in. koszt utrzymania pociągów, zużycie paliwa czy moc silnika.

Do Gdańska pociągi trafiać będą stopniowo, a regularne kursowanie rozpoczną, kiedy linia PKM zostanie oddana do użytku - w drugiej połowie 2015 roku. - Dostawy pojazdów zaplanowano tak, aby w momencie uruchomienia linii mogły one od razu rozpocząć jej obsługę. Po raz pierwszy od 70 lat PKM umożliwi bezpośredni dojazd koleją na Kaszuby - zaznacza marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Pierwsze dwie PKM-ki - jedna dwuczłonowa i jedna trójczłonowa, mają być dostarczone zgodnie z harmonogramem w grudniu 2014 roku, kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 roku.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto