Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni. Nowe suwnice w BCT [ZDJĘCIA, WIDEO]

Jacek Klein
Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni
Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni Tomasz Bołt
W Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni pojawiły się nowe suwnice. We wtorek na nabrzeże przetransportowano pierwsze urządzenie. W środę przed południem ma zakończyć się rozładunek drugiej suwnicy.

Operacja rozładunku polega na położeniu specjalnych szyn po których suwnice są zsuwane na nabrzeże terminalu. Nowe suwnice umożliwiają obsługę statków do 19 rzędów kontenerów, co w praktyce przekłada się na pojemność ok. 13 000 TEU, a więc statków oceanicznych ponad dwukrotnie większych od tych, które obsłużyć może kanał Panamski. Zastąpią dwa podobne urządzenia uszkodzone w trakcie kolizji promu Stena Spirit w maju 2012 oraz pozwolą na obsługę statków oceanicznych.

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni wyciąga pomocną dłoń do kontrahentów

Każda z suwnic kosztuje ok. 8 mln dolarów. Waży ok. 900 ton. Ma 67 metrów wysokości i pięćdziesięciometrowy zasięg ramienia w kierunku wody, co umożliwia obsługę statków o 19 rzędach kontenerów wszerz pokładu.

Suwnice dla BCT dostarczyła firma Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. Ltd. Do Gdyni dotarły na pokładzie specjalistycznego statku "Zhen Hua 8", po prawie dwumiesięcznej podróży z Chin.

W lecie do Gdyni mają dotrzeć dwie kolejne tego typu suwnice. Zakup urządzeń jest częścią realizowanego przez BCT planu inwestycyjnego, którego celem jest zwiększenie w ciągu najbliższych kilku lat zdolności przeładunkowych terminalu z obecnych 750 tys. TEU do 1,2 mln TEU. Łączny koszt realizowanych już od ponad roku oraz planowanych inwestycji to ponad 200 mln zł; niektóre projekty są współfinansowane przez fundusze unijne.

Oprócz zakupu w sumie czterech suwnic, BCT remontuje też terminal kolejowy (wraz z wydłużeniem torów) i place składowe pod kontenery, zakupi maszyny terminalowe, tj. ciągniki i suwnice placowe. Dzięki wdrożonym systemom informatycznym mają być zautomatyzowane bramy wjazdowe, a kontenery na terenie terminalu będą pozycjonowane.

Wszystko na temat Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni

W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. BCT zanotował ok. 23 proc. wzrost przeładunków, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W ciągu 9 miesięcy br. przeładunki wyniosły ponad 357 tys. TEU. W listopadzie BCT przeładował ponad 40 tys. TEU, to jest ponad 24 proc. więcej niż w listopadzie 2013.

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Porcie Gdynia jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce. Sprywatyzowany został w 2003 r. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 r., kiedy obroty wyniosły ponad 493 tys. TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 tys. TEU. Firma kontroluje ok. 30 proc. polskiego rynku przeładunków kontenerowych.

wideo: Tomasz Bołt

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto